Deilig eksentrisk hybrid

Joda, Båtliv-lesere. Sailjet 40 er en seilbåt. Men også en motorbåt. Faktisk kan man få en temmelig rask motorbåt i seilbåtforkledning om man legger en voksen bunke euro på bordet til den finske båtbyggeren In Time Yachts.

Publisert

Lettkjørt motorbåt …

Det er grått og disig i den vestfinske skjærgården denne dagen. Vinden er ustabil og uforutsigbar, den varierer mellom nesten vindstille og byger på 7-8 sekundmeter. Sundene er trange og grunne, og hovedvindretningen er langt fra ideell for en båt som mangler et godt trimbart storseil. Men seilegenskapene må jo prøves. Ror og kjøl senkes på et blunk og genoaene trekkes ut fra rulleforstagene. Hele konverteringen fra motorcruiser til seilbåt tar kun to-tre minutter.

Båten akselererer kjapt, og genoaene kan strammes dugelig inn slik at reell kryssing rimelig høyt opp mot vinden faktisk er mulig. Takket være de ustabile vindforholdene er det vrient å si noe klokt om seileegenskapene, og denne journalisten er slett ingen seileekspert. Jeg må derfor stole på mer erfarne seilere når de forsikrer at seileegenskapene er forbløffende bra for en så uvanlig farkost. Enda bedre blir det når gennakeren settes. Båten danser muntert med den ennå lette vinden, med seks, kanskje syv knop på plotteren. Avanserte materialer sørger for lav vekt og morsomme sjøegenskaper, og knekkspantskroget gir liten våt flate. Heller ikke kjølen har stor overflate takket være en påkostet sandwichkonstruksjon av rustfritt stål og bly.

Rorkulten håndteres primært fra sidebenkene – heldigvis. For det er ingen positiv opplevelse å sitte på akterbenken, den er ukomfortabel og mangler ryggstøtte. Ikke engang en rekkevaier på plass. Det kan fikses, det viktigste er at Sailjet 40 faktisk seiler bra tross den minimalistiske seilføringen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her