Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

De yngste skader mest

Tall fra forsikringsselskapet If viser at de yngste skader mest. Den nye båtførerprøven treffer dermed godt når alle under 30 år må ta lappen fra 2010.

Publisert

På forespørsel fra Båtliv har If sammenlignet skadefrekvensen av fritidsbåter med forskjellige aldersgrupper. Forsikringsselskapet har gjort to sammenligninger.

En med utgangspunkt i alderen fra 40 til 50 år, for å se hvor mye de som er yngre og eldre skader sammenlignet med denne aldersgruppen.

Den andre med skadefrekvens per 1000.

Store forskjeller

Hvis vi tar gjennomsnittlig skadefrekvens for de tre siste årene (2005 til 2007) har aldersgruppen 16 til 20 år 40 skader per 1000. Aldersgruppen 21 til 30 år har en gjennomsnittlig skadefrekvens på 33 båter per tusen forsikrede båt. Når vi kommer over 30 år, og fram til 40, er skadefrekvensen redusert til 29, mens 41 -til 50-åringene kommer ned til 26 per tusen.

I aldersgruppen 51 til 60 år er det nesten en halvering i skadefrekvensen, sammenlignet med den første aldersgruppen, med en skadefrekvens på 21 per 1000. Aldersgruppen 61 til 70 år er nede på 17, mens 71 til 80 år er helt nede på 13 per 1000 - bare en tredjedel sammenlignet med den yngste aldersgruppen.

De eldste skader minst

If har også tatt utgangspunkt i aldersgruppen 41 til 50 år. Hvis denne gruppen har en normalisert skadefrekvens på 1, har aldersgruppen en normalisert skadefrekvens på 1,55. Det vil si at aldersgruppen 16 til 20 år skader 55 prosent mer enn aldersgruppen 16 til 20 år. Sammenlignet med 21 til 30 år har 28 prosent høyere skadefrekvens enn gruppen 41 til 50 år, mens forskjellen sammenlignet med 21 til 30 år er ti prosent.

Men aldersgruppen 41 til 50 år skader absolutt ikke minst. De med færrest skader er ikke uventet aldersgruppen 71 til 80 år, som har 51 prosent færre skader. 61 til 70 år har 43 prosent færre skader, mens 51 til 60 år har 18 prosent færre skader.

Ikke helt fornøyd

Informasjonsdirektør Jack Frostad i If ønsker de nye reglene velkommen, men sier til Båtliv at han gjerne skulle sett at noe var annerledes for å redusere skadene.

– Det er bra at regjeringen legger opp til enkle og forutsigbare regler, men vi mener det ville vært langt enklere å forstå hensikten med reglene hvis regjeringen hadde valgt 25 knops fart i stedet for motorkraft på 25 hestekrefter som grense i bestemmelsene. Ulykker og skader på sjøen er svært ofte knyttet til fart, og en grense ved motorkraft på 25 hk fanger ikke opp dette elementet, sier Frostad.

– Men totalt sett er dette en god begynnelse, sett fra vår side, legger han til.