Nordkapp 660 Noblesse:

NORDKAPP 660 NOBLESSE: Luken til akterbenken åpnes med kortsiden opp.
NORDKAPP 660 NOBLESSE: Fenderne har fått sin plass bak ryggstøtten.
NORDKAPP 660 NOBLESSE: Passasjerstolen har fått samme komfort som en førerstol.
NORDKAPP 660 NOBLESSE: Toalettet har fått en plate som dekker til som en stol eller benk med et håndgrep.
NORDKAPP 660 NOBLESSE: Toalettet har fått en plate som dekker til som en stol eller benk med et håndgrep.
NORDKAPP 660 NOBLESSE: Legg merke til formene.
NORDKAPP 660 NOBLESSE: Baugen er butt, slik vi har sett på de siste modellene.
NORDKAPP 660 NOBLESSE: Baugen er butt, slik vi har sett på de siste modellene.
NORDKAPP 660 NOBLESSE: Med Evinrude G2 200 hk.

Mer enn bare en NY daycruiser

Daycruisernyheten Nordkapp 660 Noblesse er full av nye og smarte finesser som kan gjøre det enkle båtliv enda mer fasjonabelt.

Publisert Sist oppdatert

Se Båtlivs 360-visning rundt i Nordkapp 660 Noblesse nederst i artikkelen

SJØEN FOR ALLE: En av nyhetene på Sjøen for Alle i Lillestrøm som åpner for publikum i dag er Nordkapp 660 Noblesse. Når man går forbi og ser den nye daycruiseren er det fort gjort å tenke at dette bare er enda en ny daycruiser. Og man har jo sett så mange av dem. Men her har designeren Espen Thorup funnet mange løsninger som forenkler daycruiser-båtlivet.

Noe av det første man legger merke til når man kommer fra siden, er båtens nydelige former. Her er det avrundinger og linjer som bidrar til et svært godt førsteinntrykk. Baugen er butt, slik vi har sett på båtene fra Nordkapp i det siste. På den nordiske utgaven er det pulpitt framme ved baugen, mens modellene som går til det mer sørlige av Europa kun har rekkene på siden. Under luka ved baugen er en leider som vippes ut ved behov, og gjør landgang på typisk norsk vis mye enklere.

Dreggtau i skrogsiden

Akter er det stor badeplattform, og på babord side er det en luke der man kan se en smart dreggløsning som båten har fått. Dreggen trekkes opp, og inn i båten, og alt, bortsett fra selve dreggen, havner mellom skroget og innerlineren. Badeplattformen er stor, og det er bra med plass til å gå rundt motoren ved behov. På styrbord side er det uttrekkbar redningsleider som er lett å få tak i fra vannet. Nordkapp er i det hele tatt flinke til å ta hensyn til denne viktige sikkerheten, der mange båtprodusenter dessverre svikter.

Smart lukeløsning

Putene er tykkere enn hva vi har sett tidligere i båtene fra Nordkapp. Vi så slik tykkelse først fra samme designer i Sting 610 som ble kåret til Årets båt i Europa. Putene er også noe hardere for å gi god demping. Og ser vi på akterbenken kan vi her trekke fram en av de smarte løsningene som designeren har fått til i denne båten. Ofte kan det være et herk å åpne luken uten å ta av puten først. Og enda verre skulle det jo blitt med tykkere pute. Men her åpnes ikke luke tradisjonelt, med hengsler på langsiden. Hengslene er på kortsiden, på babord side, og det er dermed mye enklere å komme til stueplassen. Hvorfor har vi ikke sett dette før?

Ikke sjeldent er fendere noe som tar opp eller nyttig stueplass. Her har designeren laget en løsning med strikk, der puten til sidebenkene trekkes ut, og vips så har man tilgang til to fendere på hver side. En lite sjenerende og enkel, men funksjonell løsning.

Førerkomfort for sidemann

Førersetet, som naturligvis er justerbart i høyden, gir perfekt utsyn sittende, uten at det er noe sjenerende i kjøreretningen. Og tradisjonelt nok kan setet vippes opp, slik at man sitter høyere og ser over vindskjermen.

– Men hvorfor gjelder denne gleden stort sett bare føreren, spør Thorup. Han viser til passasjersetet som også har fått denne løsningen.

– Her skal ikke sidemann sitte ukomfortabelt og hoppe i setet, men heller like godt som føreren, om ikke bedre og be om høyere fart, smiler Thorup.

En annen løsning, som også gir assosiasjoner til Sting 610 er at ryggstøtten kan skyves fram, og putestøtten vippes opp slik at man får en sittestilling mellom liggende og sittende. Bordet kan for øvrig senkes for så å bli den siste brikken i en stor solseng på akterdekket. Eller en alternativ soveplass med kalesjen oppe.

Kabin

Inne i kabinen er det fin belysning, med tre spotter i taket som gir et varmt lys. Men når man ser sidevinduene skal det godt gjøres at man ikke får lyst til å ligge med beina mot baugen og se ut av skrogvinduet som er i høyde for hodet på en pute. Sidevinduet er for øvrig limt på ferdig formet, slik at de ikke gir noen spenn, og med det bør ha lengre holdbarhet.

Toalettet er også i kabinen, og i denne båten er det sjøvannstoalett. Alternativt om man vil spare noen kroner leveres den også med porta potti. Men her er det også en løsning som er verdt å merke seg. Hvem med daycruiser og toalett i kabinen har ikke flyttet på plater og puter, for først å komme til toalettet, for så å legge et puslespill slik at det er helt lukket bort etter ærendet? Her er det en så enkel løsning at man igjen spør seg hvorfor vi ikke har sett det før. Luken er hengslet to steder. Med et enkelt håndgrep velger man da om den samme mekanismen skal legges 90 grader eller dekke over toalettet med beinplass på dørken, stå oppreist som ryggstøtte til toalettet eller gi kabinen en komplett dobbelkøye.

Tekniske spesifikasjoner

Lengde med plattform: 650 cm

Bredde: 250 cm

Vekt uten motor: 1200 kg

Høyde båt: 170 cm

Drivstofftank: 195  liter

Vanntank: 56 liter

Septiktank: 40 liter

Maks motor: 200 HK

Stammelengde: Ekstra lang

Antall personer: 6

CE kategori: C

NORDKAPP 660 NOBLESSE: Baugen er butt, slik vi har sett på de siste modellene.
NORDKAPP 660 NOBLESSE: Passasjerstolen har fått samme komfort som en førerstol.