Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Rand Leisure 28

Elektrisk danske

Med 200 el-hester og batteri fra Mercedes har danske Rand laget en ny vri på den planende daycruiseren.

Publisert Sist oppdatert

El-båten Rand Leisure 28 er basert på en egenutviklet, tyskprodusert motor i kombinasjon med elbil-batterier. Motoren yter 125 kW kontinuerlig, men kan klemmes opp i 150 kW i korte perioder. Båtens forventede toppfart blir da 34 knop. Batterikapasiteten er i utgangspunktet 60 kWt, dette kan økes til hele 120 kWt. Med den største batteripakken er med andre ord driftstiden nærmere en time i høy marsjfart og rekkevidden rundt 25-30 nautiske mil. Med 14 knop blir rekkevidden lengre, og som deplasementsbåt i hyggelig skroghastighet varer ladingen til en lang dag på sjøen, og også rekkevidden vil da bli en god del lengre enn i planende fart.

Leisure 28 er bygget lettest mulig, med bruk av karbonfiber i konstruksjonen. Båten kan også drives med ordinære forbrenningsmotorer. Rand tilbyr en rekke fremdriftsmåter, fra 80 hk Torqeedo el-påhenger via messebåtens innenbords 200 hk el-motor og fossilmaskiner på inntil 300 hestekrefter.

Konstruksjonsteknikken gjør at vekten holdes nede på imponerende 1300 kilo uten drivverk. Naturligvis er Leisure 28 dermed relativt enkelt utstyrt. Dette er primært en dagsturbåt, men et lite toalett er på plass i et separat rom under vindskjermen på babord side med inngang via en luke, og i forkabinen er det overnattingsplass for to voksne og kanskje ett barn.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her