Rand Leisure 28
Elektrisk danske
Med 200 el-hester og batteri fra Mercedes har danske Rand laget en ny vri på den planende daycruiseren.
El-båten Rand Leisure 28 er basert på en egenutviklet, tyskprodusert motor i kombinasjon med elbil-batterier. Motoren yter 125 kW kontinuerlig, men kan klemmes opp i 150 kW i korte perioder. Båtens forventede toppfart blir da 34 knop. Batterikapasiteten er i utgangspunktet 60 kWt, dette kan økes til hele 120 kWt. Med den største batteripakken er med andre ord driftstiden nærmere en time i høy marsjfart og rekkevidden rundt 25-30 nautiske mil. Med 14 knop blir rekkevidden lengre, og som deplasementsbåt i hyggelig skroghastighet varer ladingen til en lang dag på sjøen, og også rekkevidden vil da bli en god del lengre enn i planende fart.
Leisure 28 er bygget lettest mulig, med bruk av karbonfiber i konstruksjonen. Båten kan også drives med ordinære forbrenningsmotorer. Rand tilbyr en rekke fremdriftsmåter, fra 80 hk Torqeedo el-påhenger via messebåtens innenbords 200 hk el-motor og fossilmaskiner på inntil 300 hestekrefter.
Konstruksjonsteknikken gjør at vekten holdes nede på imponerende 1300 kilo uten drivverk. Naturligvis er Leisure 28 dermed relativt enkelt utstyrt. Dette er primært en dagsturbåt, men et lite toalett er på plass i et separat rom under vindskjermen på babord side med inngang via en luke, og i forkabinen er det overnattingsplass for to voksne og kanskje ett barn.
Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis
Bestill her