Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

– Damene elsker Duffy

Trodde du at el-båt er et nytt fenomen? Duffy har bygd el-båter i mange år. – Damene rett og slett elsker båten, sier importøren.

Publisert

GØTEBORG/BÅTLIV: Allerede i 1898 seilte en av de første elektriske båtene på Themsen i London. De første el-båtene var i størrelsen 15 til 45 fot. Men motorer med fossilt brensel har danket ut el-motorene - inntil de siste årene, da vi ser stadig nye el-båter på markedet. Duffy har vært på markedet i 40 år, og er blitt en svært så populær båt på den andre siden av Atlanteren.

Ingen racerfart

Duffy som vi kom over på båtmessa i Gøteborg skal ha en hastighet på 4,5 knop. Drar du på langtur har du 7,5 timers kjøring i cruisingfart før batteriene må lades. Disse elektriske båtene brukes blant annet av hotellene til Hilton og Disney, og den ser nettopp ut som en båt beregnet for en runde sightseeing. 

– Båtene er veldig populære i USA. Der det er større båter, er det gjerne en 40-foter, og en duffy, så er det en 50-foter, og en duffy. Bare ved New Port Beach i California er det 1400 av dem. De er populære som et alternativ for dem som har større båter fra før, sier Jonny Lagg som forhandler Duffy i Sverige, og som nå er på utkikk etter norske forhandlere.

Erfaren

Duffy har produsert båter i 40 år og har lagt vekt på el-båter med små driftskostnader.

– Hvem er det som kjøper disse båtene i Sverige?

– Ofte er det damene som stopper opp og ønsker denne båten, og dermed kommer mannen etter, sier Lagg.

Han legger til at båten er veldig lett å manøvrere.

– Med power rudder snur den rundt sin egen akse. Båten er tiltenkt havner, innsjøer og rolige omgivelser, fortsetter Lagg.

Båten har plass til ni voksne, og har et kalesjetak med bøybare pleksiglass på siden. Den fremre sittegruppen har et lite bord, der man kan nyte båtlivet i sakte fart.

Duffy 16 Back Bay

Lengde: 5 meter

Bredde: 2,2 meter

Dyptgående: 0,6 meter

Vekt: 950 kg

 Pris: 295.000 svenske kroner