Cormate god for 80 knop

NY CORMATE: Cormate 24.
MED OVERNATTING: Cormate 24 lanseres på Sjøen for alle.
OGSÅ UTENBORDS: Cormate 24 leveres også med utenbords.

Designet av far og sønn

Cormate 24 leveres innenbords eller utenbords, og toppfarten til ekstremutgaven blir 80 knop.

Publisert Sist oppdatert

Cormate T-27 ble i 2007 kåret til årets båt på Sjøen for Alle. I 2009 lanserte designeren og Hydrolift-gründeren Egil Ranvig Cormate T-24 og Sportmate 24. Siden har han også designet en 21-foter.

VIDEO: Test av Cormate 24

Til Sjøen for Alle lanseres en ny modell fra Cormate, og denne gangen har Egil Ranvig designet båten sammen med sønnen Stian Ranvig. Og det varsles at det til sammen skal lanseres tre nye Cormate-modeller i løpet av året.

Egil Ravig forteller at Colin Chapmans kjente mantra har vært inspirasjonen til den ny Cormate Utility 23.

– Målsetningen har vært å lage en enkel og minimalistisk båt, men med kvalitet, finish og detaljer som hører hjemme på øverste trinn i premiumklassen. Dette er ekte Cormate kvalitet i alle detaljer, sier Ranvig.

Krass v-bunn

Han forteller at forenkling har vært prioritert, men at skroget likevel er avansert.

– Aldri har båtens racing-gener vært mer tydelige, fortsetter han. Båten har fått lav vekt og sentralventalisert montostep, som Ranvig forteller at frem til nå har vært umulig å oppnå med en 23 fots båt i denne klassen. Båten har fått en v-bunn på hele 24,5 grader.

80 knop

Den første modellen som ferdigstilles vil leveres i mer påkostede utgaver. Det blir med den nye Mercury 115 PRO XS og standard utgave med Mercury F115 og F150 introduseres.

– Det er også planlagt en high performance-utgave,  som vi kaller Sport Utility. Denne utgaven er ytterligere lettet og forsterket ved bruk av vinylester/carbonfiber og leveres med en kompressormatet Veradomotor på 250 eller 300 hk. Det vil på bestilling også kunne leveres en R-23 utgave med en Verado 400R fra Mercury’s racing avdeling. Denne vil ha en toppfart på ca 80 knop, men vil kun leveres til godkjente kjøpere med nødvendig høyhastighets erfaring, sier Ranvig.

Innstegsmodell

Båten leveres også som annet enn ekstremutgave, noe som også er snillere for lommeboka. Innstegsmodellen Utility 23 Pro er spesielt bygget for den nye Mercury 115 Pro XS og vil kunne oppnå en hastighet på over 40 knop med denne moderate motoren. Forbruket vil være ned mot 0,55 liter per nautisk mil i planingshastighet. Dette er i så fall lavt for en 23 fots DC/WA med kabin og overnatting for to.

Ranvig forteller at båten har fått lav vekt takket være forenkling av absolutt alle deler av båten.

– Det finnes ingen unødvendige paneler og alle kvadratcentimetre er forsøkt redusert til et minimum. Likevel er utearealene større enn på mange andre båter i klassen. Unødvendig pynt og design-gimmick er helt fraværende. Her handler alt kun om effektivitet og funksjon, sier Ranvig.

Monostep

Som et eksempel nevner han at innerlineren er limt direkte inn i skrogsidene og danner et kompakt og stivt 40 milimeter sandwichpanel. Videre er arealene brukt til step og steglister redusert til et minimum ved å konstruere båten med kun en steglist og et monostep.

– Ved å sentralventilere steppet via selvdreneringssystemet var det mulig å konstruere et langt smalere step enn normalt. Monostep-konstruksjonen reduserer også faren for overstyring og spin out i høye hastigheter, en av ulempene man kan oppleve med steppede konstruksjoner, forteller Ranvig.

Ranvig opplyser at pris for basis båt er kr 499.500 kroner med standart Mercury F 115, og at en introduksjonspris på Utility PRO-utgave trolig blir 539.000 kroner.

En full ustyrt Super Utility med 350 hk V8 (60-65 knop) vil trolig koste cirka 775.000 kroner.

Tekniske data

Lengde: 715/719 cm (avhengig av fenderlist type)

Bredde: 226/234 cm (avhengig av fenderlist type)

Dyptgående: 60 cm

Vekt: Fra 750 kg uten motor

Bensintank: 150-200 liter

Toppfart: 40-80 knop

Sitteplasser: 8

Soveplasser: 2