CANNES YACHTING FESTIVAL: Mer enn 600 båter stilles ut.
EGEN BRYGGE: Marex satser stort på Europas største flytende båtmesse.
EGEN BRYGGE: Marex satser stort på Europas største flytende båtmesse.

Marex viser muskler i Cannes

Marex fikk en halvtime på å bestemme seg om egen brygge på Europas største flytende båtmesse.

Publisert Sist oppdatert

Cannes/BÅTLIV:

På Europas største flytende båtmesse er det nordiske båter, men ikke mange. Noen er mer sporadisk til stede, mens andre, som Marex og Windy, har vært fast på messa i Cannes de siste årene.

– Tommelfingerregelen vår er at vi må være med tre messesesonger før vi begynner å få gode resultater. Tidligere har vi vært her med mindre satsning, med to båter, og da drukner vi. Og det blir lite salg, sier Aalrud. 

I år bød derimot muligheten seg for å synes bedre. Aalrud var ikke helt fornøyd med båtplassen Marex fikk tildelt først. Aalrud forteller at han fikk en halvtime på å bestemme seg om han ønsket plassen eller ikke.

– Vi brukte fem minutter , det var veldig enkelt, sier Aalrud. Båtliv snakker med ham på standen, fire Marex-modeller i bakgrunnen. På egen brygge. Eget telt har de også i år, og de ligger bare et steinkast fra standen til Windy.

STOR STAND: Espen Aalrud er svært fornøyd med egen brygge på Cannes Yachting Festival.

– Dette er merkvarebygging. Cannes er messen utenlands vi må være på blant flytende båtmesser, mens Dússeldorf er viktigst for innendørs. Dette er internasjonal satsning som går langt utover Frankrike, sier Aalrud.

– Det blir vel fort en halv million kroner for denne plassen?

– Eller mer, så vi bør selge noen båter for å hente det inn. Men dette er også merkevarebygging. Og vi treffer forhandlere fra Asia, sier Aalrud. Han forteller at 90 prosent av produskjonen går utenlands.

– Det har gått en messedag. Merker dere forskjell med større stand?

– Ja, til og med i går i regnværet merket vi oss økt interesse, sier Aalrud.

Marex er for tiden blant Europas raskest voksende båtprodusenter. Nylig prøvekjørte Båtliv nye Marex 360 CC, og fikk en prat med Espen Aalrud om selskapets utvikling:

Les også: Den sosiale drømmebåten (for abonnenter)