Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

«Indian summer» ga uhyggelige overskrifter

Helgen bød på uvanlig høye temperaturer over store deler av landet. Men overgangen fra september til oktober ble også preget av flere alvorlige ulykker med fritidsbåter.

Publisert

TIL SKOGS: Røyken og Hurums avis skriver om nok en stygg ulykke i lokale farvann. Nettfaksimile fra RHA.no/Edgar Dehli.

Den varme «Indian summer»-helgen som preget de første dagene av oktober lokket frem sommerstemningen hos nordmenn flere steder i landet. Med sol og over tyve grader kom også båtfolket utpå sjøen. Kombinasjonen av tåke, kaldt vann og bekmørke kvelder førte imidlertid til at inngangen til oktober ble lite hyggelig, med flere alvorlig båtulykker.

Tre personer mistet livet i Haram på Mørekysten etter grunnstøting, mens én person ble sendt til sykehus i Drammen etter at en båt kjørte på land ved Holmsbu. Bruk av redningsvest reddet likevel to liv da en båt gikk ned ved Færder i tett tåke natt til søndag.

Traff umerket grunne

Ulykken i Haram fikk verst tenkelig utgang etter at båten med seks personer som hadde vært på besøk i Ålesund traff et undervannskjær. En 15-årig jente fikk varslet redningspersonell etter selv å ha svømt til land. Det skal være urent farvann i området, og staken som tidligere har merket grunnen skal ha blitt revet ned bort under en Nyttårorkanen på 90-tallet og ikke blitt erstattet.

Dykkere fra Ålesund brannvesen skal ha funnet merker om kan stamme fra en plastbåt på betongelement i et område som kan stemme med beskrivelsen av en grunne ved Lepsøyrevet, lokalt kjent som "Steinrøysa". En nabo forteller samtidig til smp.no at det ligger en grunne 50 meter fra land, omtrent der den forliste båten ble funnet.

Regiondirektør Harald Tronstad i Kystverket Midt-Norge sier til smp.no at Kystverket har ansvar for merking av farleder/skipsleier, men ikke nødvendigvis utenfor disse.

– Normalt har vi ikke ansvar for merking utenfor farleder. Vi har hatt en gjennomgang av Lepsøyrevet med tanke på utbedringer, men ikke funnet det nødvendig, sier Tronstad. Han poengterer at å føre båt i mørket er båtførers ansvar og stiller særlig krav til aktsomhet.

Landet i grantre

I Holmsby i Hurum havnet en båt klokken 23.00 fredag kveld i et grantre, om lag 10-15 meter opp på land etter å ha truffet land eller annen gjenstand i høy fart. Det er grunt i området der ulykken skjedde, og også en av de frivillig som bisto etter ulykken kjørte på grunn.

Ifølge Røyken og Hurums avis ble en person lettere skadet. Politiet mistener at det kan ha vært promille med i bildet, og skal ifølge rha.no etterforske saken videre.

Reddet av vesten

To menn i 50-årsalderen reddet livet fordi de hadde på seg redningsvestene da deres 28 fot lange Bayliner sank på under minuttet på vei fra Strømstad til Sandefjord.

Mennene har forklart at de traff noe i vannet, og at hele hekkaggregatet ble slått av. Under ett minutt senere var båten gått ned, og mennene fulgte med. Ettersom de hadde vestene på ble de trukket opp igjen, og kunne svømme inn til en holme i det kalde og urolige høstvannet.

Mannskapet på lossbåten fra Hvasser fant de to mennne, som sto på toppen av Knappen ved Færder og ropte og plystrer etter hjelp.