Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Klar for mirakler under vannlinjen

Først smakte vi på Shipfix, så malte vi halve skroget med bunnstoffingsmiddelet produsenten hevder skal gi ekstreme resultater.

Publisert Sist oppdatert
SHIPFIX: Jan Helgesen står bak tilsetningstoffet som han hevder skal gi bedre beskyttelse mot groe.
SHIPFIX: Jan Helgesen står bak tilsetningstoffet som han hevder skal gi bedre beskyttelse mot groe.

Helgesen tok turen til Asker for å demonstrere tilsetningsstoffet som mange er skeptiske til. Han kom ned med stoffet i pulverform, som ble blandet ut med glykol, før det igjen ble blandet inn i bunnstoffet. Kjøper du Shipfix, som kommer det ferdig blandet med glykol, men Helgesen kom med råvaren i pulverform for å vise at det kan spises.

Gründeren tar litt virkestoff å blander ut med vann, for å demonstrere.

–  Det er naturlige råvarer, og ikke noe farlig med en slurk hver dag, mener Helgesen og hiver nedpå. Jeg må også prøve. Virkestoffet ser ut som pulverkaffe, og smaker som jord. Det er verken chili, Cayennepepper eller hvitløk som også skal hindre groe, med andre ord.

Stort potensial

BLANDES: Shipfix blandes med bunnstoff med forhold 1:10. Det skal fungere med hvilket som helst bunnstoff.
BLANDES: Shipfix blandes med bunnstoff med forhold 1:10. Det skal fungere med hvilket som helst bunnstoff.

–  Dette er bare en start, forklarer Jan Helgesen som har produsert Shipfix i tre år. Vi har stor tro på dette stoffet også i fiskeindustrien og i shipsfart. Da blir det langt større volumer, forklarer nordlendingen. Han har tanker om ny bruk av virkestoffet hvor det tilsettes ulike materialer under produksjon av selve materiale. Tenk deg en båt med slik virkestoff i gelcoaten, som aldri vil trenge bunnstoff.

Klumper seg

Å legge på stoffet var ingen heksekunst. Det krever en del røring, også under påleggingen. Virkestoffet vi brukte var også vel grovt, og kommer fra en batch som ikke er helt optimal.

– Stoffet ser ut som kaffe også når det er blandet ut med glykol. Det har en kraftig mørk brunfarge, men påvirker fargen på bunnstoffet i liten grad. Vi valgte hvit, noe produsenten ikke anbefaler på grunn av fargestoffet. Vi brukte Seajet 034 som har en bra hvitfarge men ble beige etter utrøring.

Etter at bunnstoffet hadde tørket, samlet virkestoffet seg i klumper under båten, noe vi stusset på. –Helt vanlig, og ikke noe å bekymre seg over, forklarer produsenten.

Skeptisk ekspert

Vi har snakket med Tonke Nordby som jobber med forskning og utvikling hos Jotun. Hun er skeptisk,.

– Både interne og eksterne tester viser at Jotun sine bunnstoff holder så høy kvalitet at det ikke er behov for noen tilsetninger for å sikre et begroingsfritt skrog, under forutsetning av at man påfører produktet ihht anbefaling

Jotun kan ikke stå ansvarlig for produktkvalitet dersom ukjente tilsetninger er blitt blandet i våre malinger og vil dermed heller ikke kunne ta ansvar for produktet ved en eventuell reklamasjon, skriver Nordby i en e-post til oss.

Tiden vil vise

Vi er også en smule skepiske, men håper på å se resultater. Vi har delt testbåten inn i fire deler. To av delene er stoffet med Seajet 034 med Shipfix, og to av delene er  Seajet 034 uten tilsetning.

Om tilsetningsstoffet skal fungere som påstått, skal vi raskt se forskjell. Følg med. 

KLUMPER: Tilsetningsstoffet klumper seg etter påføring. Slik så det ut dagen etter.
KLUMPER: Tilsetningsstoffet klumper seg etter påføring. Slik så det ut dagen etter.