Minitest

KOST: Scrubbis er utviklet for å skrubbe bunnen ren.

Skrubb deg til raskere fart

Scrubbis er utviklet for å gjøre bunnen glattere. Vi har testet produktet.

Publisert Sist oppdatert

Alle opplever at båten ikke går like fort på høsten, som den gjør på våren. Allerede nå har bunnen fått et tynt slimlag som reduserer hastigheten, men enda verre, larvene til rur og skjell har satt seg på skroget, og har startet vokseprosessen. Om båten ligger ute hele vinteren, og skal opp på forsommeren, så er det lurt å vente med opptak etter at larvesesongen er over.

Fremtidens bunnstoff

Min båt er stoffet med et eksperimentelt bunnstoff uten kobber. Kobber er erstattet med et stoff som også brukes til medisin. Dessverre er ikke dette middelet godkjent for bruk som bunnstoff, men om den blir det, så kan bunnstoff bli både billigere og bedre.

Bunnstoffet var svært effektivt første sesong. Nå har båten ligget på vannet i 14 måneder, og det har fått mye slim. Slim som heldigvis løsner lett.

Flere produsenter lager nå bunnstoff som har en så glatt overflate at groe ikke får skikkelig feste. Med Hempel SilicOne vil det komme grønt under båten, når den ligger stille, men dette skal løsne ved høy fart, eller løsne lett ved en vask.

Jotun og Seajet har også bunnstoff med kobber som skal gi opp til to sesongers effekt.

DELER: Scrubbis monteres på noen minutter. Vaskehodet er av skumgummi som har oppdrift. Det har også en hardere plastdel som skal gjøre at også groe som siter litt bedre fast, skal løsne.
FART: Bunnen er blitt renere, men ikke like bra som et nystoffet skrog.

Les: Strengere krav, bedre løsninger

Skrubber bunnen

I Sverige finnes det flere stasjoner hvor det er mulig å få skrubbet båten ren med en maskin. Scrubbis AB er et svensk firma som både lager et glatt siliconbasert bunnstoff, samt en kost som vi nå har testet. Vi kjøpte Scrubbis for 900 kroner på Maritim. Det er en vaskekost med langt bøyd skaft, som gjør det mulig å komme skikkelig under båten. Vaskehodet er av skumgummi som gir oppdrift. Det øker presset fra kosten opp under skroget. 900 kroner er ikke akkurat billig for et enkelt produkt, men langt billigere enn å få løftet båten for spyling.

Men å bruke Scrubbies som et alternativ til å stoffe båten vil jeg ikke anbefale. Det vil føre til hyppig arbeid.

Funker greit

Scrubbis blir levert i deler, men settes sammen på noen minutter, uten å studere bruksanvisningen. Du kommer raskt i gang. Det er et must at båten ligger til en flytebrygge. Det beste er å stå så langt ned mot vannet som mulig. Båten bør også ligget litt ut fra flytebygga. Det ideelle er å ha to lange utriggere på hver side av båten, og snu båten under vasken. Jeg hadde kun tilgang fra en side, men en kort utrigger. Det gjorde at jeg ikke kom til hele skroget.

Effekten til Scrubbies er bra, i hvert fall på denne tiden av sesongen, hvor det meste sitter løst. Formen på skaftet gjør det mulig å komme skikkelig under båten. Med skaft opp mot 3,2 meter er det også mulig å ta kjølen, men det er ikke like lett. Selve håndtaket kunne gjerne vært en dimensjon tykkere, med høyere stivhet.

Rask jobb

Selve skrubbingen av skroget går på under 30 minutter. Ulempen er at det blir en del grums i vannet, og det er vanskelig å se hvordan resultatet er blitt. Ut fra det som løsner, så virket det effektivt. En ettervask med våtdrakt og dykkermaske er nok løsningen før en regatta.

Jeg tok en fartsprøve etter at jobben var ferdig. Den viste at båten ikke ble helt som den var nystoffet. Det manglet 0,3 knop på toppfart for motor.

VASK: Slim og gress løsner lett med Scrubbis.