Gjør båten sjøklar

VÅRPUSS: Med god planlegging kan vask, stoffing og polering bli gjort på en dag.
FINISH: Glatt bunn krever mye jobb. Sliping krever beskyttelse.
PROPELL: Båteieren har brukt VC-17 og hold god avstand fra drevet for å hindre tæring.
TAPE: Legge maskering tar kort tid, og sparer jobb.
KANTER: Maling drar seg vekk fra skarpe kanter. Det er derfor viktig å male over flere ganger.
RULL: Skumruller gir et godt resultat raskt.
DREV: Jotun har egnet bunnstoff for aluminium. Nons Stop Supreme i hvit er uten kobber.
VASK: Sprayflaske med rengjøringsmiddel, kluter og en bøtte med vann holder for å vaske fribordet.
SLIP: Eksentersliper kan også brukes til polering på mindre områder. Vannsliping med 2000 korning kan redde falmet gelcoat.
POLERING: Kraftig poleringsmaskin er effektivt på store flater, men håndpolering er eneste løsning på enkelte steder.
VÅRPUSS: Arbeidstiden kan reduseres betraktelig om den mest effektive arbeidsmetoden og pleiemidler benyttes.
Nye midler for vårpussen

Unngå vårpussfeilene

Det er mange timers jobb å få båten sjøklar. Arbeidstiden kan reduseres kraftig med effektiv jobbing.

Publisert Sist oppdatert

– Latskap er den største feilen folk har, mener Jostein Weum hos Hero Marine på Storsand i Hurum.

Han ser at mange ikke gidder å tape opp vannlinjen, og slutter å male et godt stykke under. Dette skaper groe på skroget som gir en økt arbeidsmengde, en langt tøffere jobb enn å gjøre det riktig fra starten av. Han ser også at mange dropper å polere, som gjør jobben tung den dagen skroget skal skinne igjen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER