Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Båtlivets moped

Svenske studenter prøver å tenke ut noe som kan være svar på båtlivets moped. Det blir en Kaimaran.

Publisert

Farkosten skal være miljøvennlig og kjører lange strekninger på noen liter etanol, og skal være et alternativ for korte pendlestrekninger, som et motsvar til mopeden på land. Etanolforbruket skal være 0,1 liter per nautisk mil. Det lave forbruket skyldes konstruksjonen, hvor båten løftes opp av noe som ligner flyvinger, plassert under skroget. Når den kommer opp løftes den opp og vannmotstanden er minimal.

Den tre meter lange Kaimaranen er et resultat av et samarbeide mellom svenske studenter på Kunglige Tekniska Högskolan og Konstfac. Den skal presenteres på båtmessen i Älvsjö i Sverige i begynnelsen av denne måneden.

Teknisk data:

Lengde: 3 meter

Bredde: 0,7 meter

Vekt: 70 kilo

Motor: Yamaha 4 hk

Drivstoff: Etanol