Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Bøtelegger båter som ikke betaler p-avgift

Sliter du med parkeringsvaktene på land, kan vi meddele at nå er de i gang langs bryggene også.

Publisert

Stadig flere marinaer vil hindre at båteiere okkuperer bryggene som er ment for besøkende til fjordaneleggenes egne leietakere.

    Både i Horten og på Aker brygge i Oslo praktiserer man ordninger med P-automater og trusler om bøter eller tauing om du ikke betaler for deg. Nå har det også kommet til Vollen i Asker, og mange har henvendt seg til oss med sterke meninger om måten vannspeilet privatiseres på. 

    -Jeg så skiltet i fjor da vi var innom med båt, men bildet jeg sendte var fra en spasertur tidlig i mai i år. Å ønske alltid betalingsvillige båtfolk velkommen med et slikt skilt fremmer vel neppe omsetningen hos virksomhetene på stedet. Disse parkeringsselskapene sliter jo med omdømme fra før, og hvor skal de taue båtene våre om vi nekter å betale? Spør Terje Sundby fra Asker.

    -Dette gjør vi for å begrense liggetiden i anlegget. Vi ønsker bare å sikre at våre egne leietagere kan tilby ledige plasser til sine besøkende. Skal du for eksempel besøke restauranten SULT, kan man bare henvende seg hos servitøren som har bordet, og du vil få gratiskort for å ligge tre timer, sier daglig leder Morten Bogerud ved Vollen Marina i Asker.

Han mener det blir stadig vanligere å sikre havnene sine på denne måten, og mener de har juridisk belegg for å gjøre det i og med at de eier bryggene og den marken marinaen står på.

    Bogerud sier de vil håndheve dette på samme måten som de gjør med biloppstillingsplassen anlegget disponerer. Det er de samme folkene som vil skrive ut bøter om du ”feilparkerer” båten din også. Glemmer du å løse billett må du ut med 600 kroner i bot. At det trues med tauing på skiltene, tror han blir vanskeligere å praktisere.  

    -På sjøen ønsker vi en litt annen style. Jeg kan forstå at de har parkeringsbilletter på land på Vollen, i fall plassene blir blokkert av folk som jobber andre steder enn i havna, men å betale 20 kroner timen for å legge til med båt er drøyt. Ikke så mye på grunn av beløpet, men det handler mer om prinsippet og retten til å ferdes fritt på fjorden, uten å ha ”lomma full av mynter ”, sier Sundby.

Bogerud kan forstå kritikken, men det handler om at skal du ha et anlegg med bra standard krever det store investeringer.

-I år har vi bygd nye toaletter, vi har utvidet det generelle tilbudet til besøkende i anlegget og vi har investert 35 000 kroner på å tilby landstrøm ned til gjestebryggene. Dette må jo folk skjønne at vi ikke kan gjøre helt gratis, sier Bogerud.

Har du synspunkter på prisnivået langs brygger og i marinaer, -ta gjerne debatten hos oss.