Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Båt for under 200.000?
Båt for under 200.000?

Båt for under 200.000?

Ja, det går faktisk an. Så lenge du unngår disse fallgruvene.

Publisert

Til tross for hva man kan få inntrykk av – du trenger ikke være veldig rik for å kjøpe en båt. Så lenge du kjøper brukt.

– Markedet flommer over av gode bruktbåter, med like god bruksverdi som en ny båt. Til en fjerdedel av prisen, sier Knut Trondstad hos Norsk båttaksering.

Han har jobbet som båtmegler og takstmann i 30 år og gitt råd til usikre bruktbåtkjøpere.

For hele familien

La oss nå si at du har greid å skrape sammen 200.000 kroner. Og er på jakt etter noe du kan ta med familien ut på fjorden på dagstur med. Hva gjør du?

– Første bud er å kjøpe båt etter lommebok og behov. Mange kjøper for stort, og da blir driftskostnadene høye. Deretter er det viktig å undersøke båten nøye. Kjøp aldri en båt usett, råder Trondstad.

La oss si at du er på utkikk etter en daycruiser. Et raskt søk på finn.no gir 58 treff på denne båttypen over 20 fot under 200.000. Blant annet flere eksemplarer av norskproduserte Ibiza 20 Touring.

– Kjøp norsk!

Trondstad mener at skal du kjøpe noe brukt i denne prisklassen er det lurt å kjøpe norsk. Fordi det gir deg ekstra trygghet:

– Man har i Norge, og ellers i Skandinavia, vært flinke til å bygge båter for nordiske forhold. De er gjennomgående av veldig god kvalitet. Det finnes masse fine amerikanske båter, men mange av dem er bygget for flatvanns Florida-bruk.

Rent mel i posen?

Når så båten er sirklet inn må du undersøke båten nøye. Og eieren.

– Sjekk at mannen som står på brygga faktisk eier båten. Og at han ikke har gjeld til langt oppover ørene. Det gjør du ved å gå inn på løsøreregisteret og kontrollere selgerens personnummer.

Regel nummer to er: Kjøp ikke båten usett. Aldri.

– Har ikke noe mot å kjøpe en 20 år gammel bruktbåt. Er en fordel at den faktisk at den har hatt flere eiere. Min erfaring er at nye eiere gjerne å gå i båtrekvisitabutikk og handle nytt. De har gjerne fått vedlikehold av motor.

– Man bør ha prøvekjørt båten ordentlig. Kjøper man den når den står på land, anbefaler jeg å ta med et punkt i kontrakten som sier at eieren går god for at den er i teknisk akseptabel stand. Og at en del av kjøpesummen holdes tilbake til båten er prøvekjørt, sier Trondstad.

Les flere tips og last ned kjøpskontrakt hos Nettavisen