Båt er ikke bil

Båtbransjen er i ferd med å gå vekk fra hybride framdriftsløsninger. En kombinasjon av dieselmotorer og elektromotorer er en enklere og rimeligere løsning.

Publisert Sist oppdatert

På land har vi fått elektriske biler. Takket være incitamenter til å kjøpe og eie er de blitt en suksess i Norge. I resten av verden går salget trått. Bilfabrikkene er ikke overvettes begeistret for elektriske biler. Både utviklingen og produksjonen er et pengesluk som salget ikke dekker inn. I løpet av 2015 planlegger et par fabrikker, blant annet Mercedes og Hyundai, små, produksjonsklare serier med biler som drives av hydrogen. Den store utfordringen er å lagre hydrogen under høyt trykk.

På vannet er hydrogen i kombinasjon med brenselscelle en bedre løsning enn elektromotorer som får strøm fra batterier. I båter kan man ha store tanker. Store tanker øker rekkevidden. Tankene krever ikke så mye kjærlig omsorg som dyre, store batteripakker. Et petroleumsderivat som omtales som Carbazol kan, anrikes med hydrogen. Om bord kan Carbazol lagres som diesel eller bensin – det vil si i helt vanlige tanker. Det er knyttet utfordringer til bruken av Carbazol, men de er av teknisk karakter og kan helt sikkert løses.

Koster mer enn det smaker

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her