Båtbransjen 2019

Motorimportørene styrker posisjonen

Importørene av båtmotorer er de store aktørene i båtbransjen, og det er fart i salget av utenbordsmotorer.

Publisert Sist oppdatert

Omsetning og resultat har vokst de siste tre årene for båtmotorimportørene. De ni største motorimportørene delte en omsetning på 2,5 milliarder kroner, og det samlede driftsresultatet beløp seg til 110,5 millioner kroner i fjor. Omsetningen har vokst fra 2,3 milliarder de to foregående årene. Også driftsresultatet har hatt en positiv utvikling i den siste tre års perioden.  Motorimportørene har i snitt en driftsmargin på 4,5 prosent.

Langt fra hele omsetningen på 2,5 milliarder kroner knytter seg til salg av båtmotorer og båter. Utenbordsimportørene selger også motorsyker, snøscootere, ATV og lignende. For Suzuki-importør Erling Sande utgjør båter og utenbordsmotorer halvparten av totalomsetningen på 440 millioner kroner, det vil si ca 220 millioner kroner. For Honda og Tohatsu-importør Kellox utgjør båter og motorer drøyt 150 millioner kroner av en samlet omsetning på 310 millioner kroner. For Evinrude-importør Frydenbør Marine utgjør marine produkter ca 75 prosent av totalomsetningen på 351 millioner kroner, det vil si ca 260 millioner.

Vi gjør også oppmerksom på at Volvo Penta-importør Imatech Marin kun er inkludert i siste års regnskap, da selskapet ble stiftet i 2018. Dette året hadde selskapet en omsetning på 124,8 millioner kroner og et beskjedent driftsresultat på 0,8 millioner.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her