Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
EKSPERT: Olaf Hjelmeland har lang erfaring som teknisk inspektør i IMCI.
EKSPERT: Olaf Hjelmeland har lang erfaring som teknisk inspektør i IMCI.

CE-merking betyr trygghet - men fortsatt råder usikkerheten

Hvordan kan en vite at båten oppfyller sikkerhetskrav og hva hvis den ikke gjør det?

Publisert Sist oppdatert

Båtinteresserte har fått med seg historien omkring Rana og mangler med CE-merking. Forhold i denne saken lar jeg ligge. Jeg vil imidlertid informere om ordningen med CE-merking etter mange spørsmål som viser behov for generell informasjon. Selv etter mange år med obligatoriske krav er dette fortsatt nyttig.

CE-merking sikrer fri adgang til hele EU markedet for båter produsert i Norge eller verden for øvrig. Hensikten er å beskytte brukerne mot farlige produkter og at miljøkrav er ivaretatt.

Historisk sett ble det produsert gode båter i Norge basert på gammel tradisjon til næring eller fritid. På 1950-tallet begynte man å anvende andre materialer enn tre til båtbygging, spesielt i kompositt som favner alt av plastmaterialer. Man innså at det var behov for sikkerhetsregler da det med nye metoder kom inn aktører som bygget båt med annen kompetanse enn den tradisjonelle. Det Norske Veritas, i dag DNV-GL, ble pådriver og sekretariat for utvikling av Nordisk Båt Standard (NBS) 1983, revidert i 1990. Det ble også tilbudt sertifisering etter denne standard. Noe mange benyttet seg av i startfasen, ordningen var ikke gratis og det var frivillig. NBS favnet «alt» om båtbygging i en liten blå bok og er fortsatt en god lærebok i båtbygging. NBS for yrkesfartøy er fortsatt gjeldende.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her