Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
SER AT FLERE VIL KJØPE BÅT: Magnus Frøshaug Ryhjell som forretningsutvikler på Finn motor.
SER AT FLERE VIL KJØPE BÅT: Magnus Frøshaug Ryhjell som forretningsutvikler på Finn motor.

– Hvis du tenker å selge båten bør du gjøre det nå

– Spesielt én ting viser at interessen er seriøst stor på markedet for båt nå, sier Magnus Frøshaug Ryhjell hos Finn.

Publisert Sist oppdatert

Med koronatider tenker mange nå ferie hjemme i Norge. Båtferie er da et naturlig valg for mange, i stedet for sydenturen. Dette merkes godt på seksjonen for båt hos Finn.

– I perioden 12. til 19. mars merket vi, som de fleste andre, at nordmenn satt klistret til TV skjermer og nettaviser. Men etter 19. mars skjedde det noe med båtfolket. Fra og med uke 13 og frem til i dag har vi hatt svært god trafikkvekst på Finn båt, forteller Magnus Frøshaug Ryhjell som forretningsutvikler på Finn motor.

– Ser man for eksempel på andre uken i april i år sammenlignet med andre uken i april i fjor, opplevde Finn båt en vekst på over 23 prosent sammenlignet med påskeaften i fjor, sier Frøshaug Ryhjell til Båtmagasinet/Båtliv.

Ser man på 2020 så langt, har FINN båt hatt en vekst på over 12 prosent i besøk, og over 25 prosent i unike brukere.

...men båtplass må man ha

Skal man ha båt må man også gjerne ha båtplass. Selv om det kan være et alternativ for noen å bare ha den på henger.

– Søk etter båtplass forteller oss også noe om brukerne er på jakt etter å bytte ut båten de allerede har, eller om de skal kjøpe uten å ha en å selge. I tillegg sier det noe om seriøsiteten til de som er på jakt etter båt; det er lite trolig at man ser på båtplasser hvis båtkjøp kun er en fjern drøm. Dette markedet er også i sterk vekst nå, sier Frøshaug Ryhjell.

Trafikken på båtplass-annonser på Finn båt i 2020 er nesten 70 prosent høyere enn den var i fjor.

Flere vil også leie

Magnus Frøshaug Ryhjell forteller også at det også er økende interesse for leie av båt. Han forteller at hver vår og sommer opplever Finn at det er mange som ønsker å komme seg på sjøen, men som ikke har anledning til eller ikke ønsker å kjøpe seg en egen båt.

– I tillegg ser vi at det er mange som har en båt de ikke får brukt så mye som de ønsker, og ser dermed sitt snitt til å tjene noen kroner på den ved å leie den ut, sier forretningsutvikleren.

For disse brukerne er «båter til leie» det aktuelle segmentet på Finn.

– I dette markedet ser vi også en solid trafikkvekst så langt i år og de siste fire ukene har vært spesielt gode, med godt over 70 prosent vekst både i besøk og unike brukere. Dette samsvarer godt med den økende interessen for båt i kombinasjon med en usikker økonomisk fremtid for mange, fortsetter Frøshaug Ryhjell.

– Klar tendens

Han ser også at mange vurderer å bytte ut eller selge båten man eier, og har en klar anbefaling til alle som skal selge båten sin.

– Det er nå man bør gjøre det. Skal man trekke en konklusjon for båtmarkedet i koronakrisen, så er det at interessen for båt ser ut til å øke hos brukerene, både på nytt, brukt og leie. Det er litt vanskelig å spå hvordan situasjonen vil utvikle seg videre, men det er helt klart at flere vurderer sommerferie med båt i Norge i år, sier Frøshaug Ryhjell.