Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Bruker ikke kart

Under halvparten av alle båtførere bruker navigasjonsutstyr.

Publisert

Store bildet: Illustrasjonsfoto Båtliv

Ifølge en fersk undersøkelse fra Codan Forsikring velger over halvparten av båtfolket å seile uten å navigere. Av de spurte i undersøkelsen sier 54 prosent at de er kjent i området de seiler i, og derfor ikke trenger å navigere.

 

Undersøkelsen avslører også at det primært er menn som fører båt på sjøen. Mens bare 7 prosent av mennene svarer at de ikke selv fører båten, er det samme tallet for kvinner 37 prosent. Hver tredje båtfører bruker GPS/kartplotter og 27 prosent bruker sjøkart, mens 11 prosent bruker mobiltelefon til å navigere på sjøen, melder Codan i en pressemelding.

Mobiltelefon

-          Å satse på å navigere med GPSen på telefonen er ikke å anbefale. Dårlig dekning på fjorden, lite lesbar skjerm i sollys og generelt med unøyaktige signaler er bare noe av det som taler mot å bruke mobilen som navigasjonsinstrument, sier Stein Victor Svendsen, kundeansvarlig for båt i Codan Forsikring.

 

Kartplotteren er kun et ekstra verktøy i tillegg til sjøkartet. Ha som minimum et kart over området du kan komme til å ferdes i. Må du hjelpe andre, kan det hende du må inn i ukjent/urent farvann du normalt holder deg unna. Da er kartet helt nødvendig. Kombinasjonen kartplotter, sjøkart og ekkolodd gir deg en veldig god oversikt over farvannet og kan gjør at du unngår grunnstøting eller å havne på helt feil sted.

 

Planlegg turen

Flertallet av de spurte ser ut til å oppholde seg for det meste i områder der de er kjent, og ikke trenger å navigere.

 

- Det er naturlig å seile mer eller mindre på autopilot når man er i kjente farvann. Skal du imidlertid ut på lengre turer, eller utforske en ny og ukjent skjærgård, anbefaler jeg alltid å bruke litt tid på planlegge og stake ut kursen, sier Svendsen.

 

Selv i kjente farvann er det allikevel lurt å følge med på sjøkart og ikke minst ekkolodd for å unngå grunnstøtinger og uhell. Av undersøkelsen går det også frem at mer enn hver femte har gått på grunn, også i områder der de var kjent. Med mer enn 35.000 umerkede grunner i norsk farvann er det viktig å ikke stole blindt på kart og GPS, men også bruke øynene og lytte til andre båtfolk som er kjent i området.