STOPPER PRODUKSJONEN: BRP har avsluttet produksjonen av Evinrude E-Tec, men vil fortsatt lage reservedeler.

– Vil selge Evinrude så langt lageret rekker

Garantien er fortsatt sikker for eiere av Evinrude-motorer. – Og salget av motorer fra Evinrude vil fortsette så lenge vi kan levere, sier daglig leder Hans Petter Slang i Frydenbø Marine.

Publisert Sist oppdatert

Natt til i går meddelte BRP at de avslutter produksjon av Evinrude E-TEC G1 og G2 utenbordsmotorer. Det vil si alle motorer fra Evinrude. Avgjørelsen kom også overraskende på importøren i Skandinavia, Frydenbø Marine. Som børsnotert selskap kunne de ikke informere informere i forkant, og nyheten kom med det overraskende på den norske importøren Frydenbø Marine. Daglig leder Hans Petter Slang forteller at BRP bekrefter at de vil opprettholde produksjonen av deler, samt opprettholde garantiforpliktelsene sine på Evinrude. Frydenbø Marines distribusjonsavtale med BRP for Evinrude i det skandinaviske markedet videreføres. I USA er det Mercury som erstatter Evinrude

– De legger ikke ned fabrikken, og de understreker at de fortsatt har en maritim satsning i BRP. Det store markedet er USA, og det er naturlig at de da også henvender seg til det markedet.

­– Påvirker ikke bruktverdien

Spørsmålet mange stiller seg er om avviklingen av produksjonen påvirker kundene, og i hvilken grad.

– Dersom du har lyst og har bestemt deg for å kjøpe en motor fra Evinrude, så kan det være at vi ikke har akkurat den motoren på lager. Men har man nylig kjøpt en Evinrude, vil det ikke få noen konsekvenser. All garanti og service vil fortsette som normalt.

– Hva med bruktverdien? Tror du den vil påvirkes for dem som nylig har kjøpt for eksempel en ny Nordkapp med Evinrude på hekken?

Frydenbø Marine

Frydenbø AS er et familieeidkonsern med hovedkontoret på Damsgård i Bergen. Konsernet er en betydelig aktør innen sine forretningsområder; Bil/mobilitet, Maritim Industri, Eiendom og Marine. Frydenbø Group har 550 ansatte og omsatte i 2018 for 2,9 mrd. kr. I 2012 overtok Frydenbø alle aksjene i Fische Marine fra Fische ASA. Siden overtagelsen har man doblet omsetningen i Frydenbø Marine til 360 mill.

– Nei, det vil det ikke. Hvis du har en Nordkapp med en Evinrude-motor vil du fortsatt få reservedeler, og du vil fortsatt få service hos forhandleren din. Og når motoren skal byttes, for eksempel om ti år, da betyr det egentlig ikke noe hva slags motor som har stått på hekken tidligere. Instrumenter, kabler og styringsenheter som er til motoren i dag, er lite trolig det samme i 2030. Vi har tusenvis av båter med Evinrude på det norske markedet som vi skal hjelpe i 10-15 år, eller så lenge de motorene går, sier Slang.

Ny motorleverandør

Daglig leder i Frydenbø sier videre at om man ønsker en ny motor som vi ikke lenger har på lager, blir det en utfordring, siden den ikke lenger blir produsert.

– Vi har motorer på lager så vi kan levere til alle som vil kjøpe båter denne sesongen, i stor grad. Og vi har kanskje det mest oppegående servicenettverket i hele Skandinavia, med utdannede og godkjente mekanikere så lenge Evinrude-motorene går, sier Slang.

– Blir det også Mercury som erstatter Evinrude i Skandinavia?

– Vi har ingen annen knytning til BRP bortsett fra en distribusjonsavtale med Evinrude. Så de har ingen påvirkning for hvilke valg vi tar fremover. Vi vil velge det vi synes er best for våre kunder og vårt forhandlernett fremover. Men det er ikke noen tvil om at vi nå vil velge en samarbeidspartner. Og vi er nok superaktuelle for absolutt alle, vi har et bra forhandlingskort, sier Slang.

– Når blir det bestemt hvilken motorleverandør dere velger til Nordkapp og Sting?

­–Fort som mulig.