Saga lanserer to nye modeller

Norskbygde Saga 385 fikk sin verdenspremiere på verdens største båtmesse. I tillegg er Saga 390 nå under produksjon. Se video!

Publisert

Det bugner ikke av norskbygde båter på Boot Düsseldorf. Men i hall nummer fire var det heller vanskelig ikke å få øye på et stort norsk flagg. På standen treffer vi Sølve Refsnes fra Saga Boats. Som årets hovedattraksjon på den norske standen kunne han presentere Saga 385, en videreføring av Saga 365.

– Saga 385 er forlenget med 60 centimeter, både i vannlinjen og plattformen. I tillegg er aktervinsjen blitt integrert, som også har fått skjult tau. Båten har også fått stuerom på badeplattformen, og fenderholder, sier Refsnes.

Pris for Saga 385 starter på 3,8 millioner kroner. Godt utstyrt, slik den ble stilt ut på Boot Düsseldorf, koster den 4,1 millioner kroner i Norge.

Saga 385
Saga 385

To versjoner

Saga 385 er en lukket båt, men kommer også som åpen versjon, og blir da hetende Saga 390.

– Under dekk blir de helt like. Den store forskjellen finner vi på hoveddekk. Mens denne er lukket med en salong ute, og en annen inne, får 395 en veldig stor salong. Denne får plass til 10-12 personer. I tillegg får den åpne versjonen et ekstra pantry på babord side, forteller Refsnes.

Første Saga 390 er allerede solgt og er under produksjon. Den skal være ferdig i april. Produksjonen av Saga 385 startet allerede i fjor sommer, og det er bygget tre-fire båter. Første båt gikk til Nederland, nummer to til Danmark, mens byggenummer tre har fått norsk vann under kjølen.

– Selv om det norske markedet fortsatt er størst har halve omsetningen det siste året vært eksport, sier Refsnes.

Saga 385
Saga 385

Klassisk

Innvendig i Saga 385 er det fortsatt klassisk stil, slik man kjenner båtene fra produsenten i Selje. I båten som er stilt ut har den likevel fått noe strammere trekk til sofabenker og stoler. Ute på akterdekket er det en god sittegruppe med plass til fire voksne, og gjerne flere. En tilsvarende sittegruppe er det inne i salongen, med en godt utstyrt pantry på styrbord side. Over pantryet er det en TV som kan vippes ned fra taket ved behov. Trekker vi ned til lugarene er det fortsatt god takhøyde, på om lag to meter. Lugaren ved forpiggen har fått større køyeplass, om vi sammenligner med Saga 365. I midtkabinen er det også god plass, og her er det dobbeltkøye og en enkelkøye. Badet er godt utstyrt for overnattingsturer, og også i dusjen er det god takhøyde for de som har strukket seg litt høyere enn gjennomsnittet. 

I motorrommet er det største motorisering for denne modellen, en Volvo Penta D6 med 480 hestekrefter. Denne skal ifølge produsenten gi en fin cruisingfart på om lag 22 knop, mens topphastigheten for båten som før øvrig er en semi-deplassement ligge på 27 knop.

MIDTKABIN: Køyeplass for tre.
MIDTKABIN: Køyeplass for tre.