Boot 2018

Mindre kresen duoprop-Suzuki 

Suzuki fikk mye ros for fjorårets 350-hester med duoprop. Nå lanserer fabrikken en nedtrimmet utgave av den råsterke påhengeren.

Publisert Sist oppdatert

Tanken bak nyheten er at maskinen skal klare seg med rimeligere 91 oktan-bensin (RON) der dette er være tilgjengelig - og også kanskje er beste normalkvalitet. Problemstillingen er altså ikke så aktuell akkurat i Norge, her er jo 95 RON blyfri er standardvare. 

Men en litt lavere trimmet motor kan kanskje ha et lite hakk lengre holdbarhet samt større toleranse for andre drivstoffavvik. I tillegg kommer den maksimale effekten på noe lavere turtall for den nedtrimmete utgaven.

325-hesteren har en V6-blokk på 4390 kubikkcentimeter, elektroniske kontroller, klo-synkronisering av girkassen og - ikke minst - et ventilverk med variable åpningstider som drives av et robust kjede, ikke av en reim. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her