Boot 2020

Elbåtsalget skyter fart

I fjor lanserte Candela elbåt med foiler. Nå er 11 båter solgt til mange ulike land. Se videointervju.

Publisert Sist oppdatert

Düsseldorf, Tyskland

På utstillingen Boot i Tyskland er det i år en egen avdeling blant motorbåtene for elbåter. Elbåter er ikke på langt nær så utbredt som elbiler, men de siste årene har elbåter gått fra å være en kuriosa på innsjøer med strenge miljøreguleringer til å bli et alternativ også på sjøen.

Pris og rekkevidde er to faktorer som har begrenset salget av elbåter. Svenske Candela har utviklet en konstruksjon som de mener imøtekommer disse utfordringene. Candela Seven har en rekkevidde på 50 nautiske mil i 22 knop. Den 7,7 meter (24 fot) lange båten er bygget med foiler som gjør at båten løfter seg ut av vannet når hastigheten kommer opp i rundt 15 knop.

Dermed svever båten en halv meter over annet uten hopp, slag eller rulling i bølgene. Strømforbruket i 22 knop er bare 0,8 Kwh per nautiske mil. Båtliv har testet Candela på vannet i fjor sommer.

Les test og se video av Candela her (for abonnenter): Flyvende båt med minimalt forbruk

Båten koster 215.000 euro i Skandinavia, som tilsvarer litt over to millioner norske kroner med dagens kurs. Dette er en stiv pris for en 24-fots bowrider for dagsturer - tradisjonelle dayruisere i denne størrelsen koster gjerne rundt en halv million kroner - men bruken blir til gjengjeld mye rimeligere enn med en tradisjonell båt med fossildrivstoff. Ifølge produsenten vil strømforbruket i Norge koste ca 80 øre per nautisk mil. Litt forenklet kan man si at drivstoffprisen blir ca en tiendedel av bensindrevne båter.

Blant elbåtene utstilt på Boot finner vi også nederlandske Northman, svenske X-shore og finske Q-yachts.

 Båtliv har testet Q-Yachts på vannet. Les testen her (for abonnenter): Tilbake til framtiden

Svenskene er langt fremme på elbåter, og X-shore mottok nylig en tyske design pris for banebrytende bidrag til designutvikling. X-shore skal ha en rekkevidde på hele 100 nautiske mil (nær 200 kilometer).

Båtliv intervjuet gründer av X-Shore, Konrad Bergström, på Boot i fjor. Les intervju med Bergström her: Hurtig elbåt med rekkevidde

Se intervju med Alexander Sifvert om Candela Seven her