Boot 2019:

Polsk plassvinner

Med gigantkonsernet Beneteau inne på eiersiden girer Delphia opp og lanserer 1200 i en påkostet flybridgeversjon.

Publisert

Det er ikke lengre romslige, rimelige båter med små motorer som leveres fra det polske verftet. Vi snakker nå stort sett om velutstyrte klasse B-modeller med nok hestekrefter til å takle relativt røffe forhold. 

BluEscape 1200 Fly er en slags trawler-variant med stor bredde (4,26 meter), to generøse dobbeltlugarer og to separate bad. Båten kan utstyres med maskiner på inntil 280 hestekrefter, men dette er og blir primært en deplasementsbåt med marsjfart på rundt 9-10 knop.

Kanskje er dette like greit ettersom den tilbaketrukne førerposisjonen inne i salongen ikke har den beste utsikten gjennom de ganske lave frontvinduene. Verre er det at designerene Andrzej Skrzat og Tony Castro ikke har gitt båten mer enn fattige 200 liter dieselkapasitet. Her henger nok kanalbåttradisjonene litt for mye igjen på en ellers interessant båt med mye plass.

Prisen for den over 12 meter lange turbåten vil trolig havne på nær fem millioner kroner, men dette er et et røft anslag basert på de ennå svært så tentative tyske prisene vi fikk opplyst på messen. Ettersom båten bygges utenfor euro-sonen kan prisen kanskje bli noe lavere i Norge, selv om også den polske złotyen har styrket seg kraftig i forhold til kronen de siste årene. 

 

Tekniske data, Delphia BluEscape 1200 Fly

LOA: 12,75 meter  

Bredde: 4,26 meter  

Dybde: 0,88 meter  

Vekt: 8780 kg

Største motor: 280 hk

Diesel: 200 liter

Vann: 300 liter

Septik 150,0 liter 

CE-klasse: B