Boot 2019:

Gass-alternativet

En liten påhenger med gassdrift er bokstavelig talt ingen stor nyhet, men dette er første maskin av sitt slag fra giganten Mercury.

Publisert   Sist oppdatert

Femhesteren som vises på Boot Düsseldorf drives med vanlig propan fra en helt vanlig gassflaske av den typen hundretusener av hyttefolk er godt kjent med. Det er derimot ikke mulig å benytte gasspatroner, slik som på Lerh-motorene.

Gass er en del dyrere enn bensin men har også store fordeler. Det er null fare for at gammel bensin lager krøll i forgasseren, noe som ofte skjer om ikke motoren tømmes helt etter sesongen. Eksoslukten er også minimal fra en gassmotor og propan brenner mye renere enn bensin. Glem sotete plugger og faren for at uforbrent bensin havner i smøreoljen. 

Med en standard femkilosflaske tøffer den lille motoren i hele åtte timer på full gass, altså en driftskostnad på 30-35 kroner timen. 

Prisen for motoren er ikke oppgitt, men Mercury 5 Propane bør ikke være så mye dyrere enn en vanlig bensinmotor. Det største forskjellen på gass og bensin er jo en reduksjonsventil i inntaket.

Mercury har beholdt den manuelle choken for lettere start av gassmotoren, som har et slagvolum på 123 kubikkcentimeter. Vekten er 27.2 kilo.