Sea Ray satser i Norge

Sea Ray har etablert seg i Polen og satser i Norge og resten av Europa.

Publisert

I Norge er det Giramar i Leangbukta som forhandler de velrenommerte amerikanske båtene som bygges i større fra 19 til 65 fot. Foreløpig er det daycruisere på 19 og 21 fot den norske forhandleren har solgt, men han tilbyr båter opptil 40 fot.

 Båtliv får en ordentlig oppvisning i amerikanske salgsferdigheter på Boot i Düsseldorf. JD Shmid fra St.Louis levner ingen tvil om hvem som er sjefen i sandkassen når det gjelder båtbygging.

 –      Vi bygger 5000 båter i året. 200 medarbeidere jobber med forskning og utvikling. Båtene våre koster litt mer enn konkurrentene, men båtene våre er de mest solgte i USA i størrelsen fra 19 til 65 fot. Hos oss er dette båtenes BMW, sier Schmid.

 Vindskjermene går helt ut på skutesiden og bidrar til god romfølelse i båten. Scmid demonstrerer styrket og fastheten i båten ved å klatre opp på vindskjermen med et bein på hver side av luken som åpner mellom sittegruppen forut og salongen.

Lite støy

Med mye entusiasme forteller han om hvordan den nye Sea Ray 250 SLX er støpt med skum som limer skrog og innerliner til én sterk enhet. Innebygde væskelommer i hekken demper motorstøyen, og båtene lanseres med påskriften «Quiet ride».

Med en pris på over 80.000 euro i Tyskland, må man forvente at prisen med norsk merverdiavgift vil ligge nærmere en million kroner for 25-foterne, som kan leveres med dekk eller som bow-ridere.

Vi sitter svært godt i lenestolene forut i bow-rideren, og føler at vi er om bord i en svært stor 25-foter. Båten har toalett på babord side, vis a vis førerplassen og en stor salong videre akterover. Helt akter er det en stor solseng over badeplattformen, som er støpt som en del av skroget.

Euro

Foreløpig leveres båtene kun med innenbords bensinmotor fra Mercruiser og de foreslåtte alternativene er 300 eller 350 hestekrefter. Båten er utstyrt med et såkalt Dynamic Running System, som er buede trimflaps som gir svært liten planingsterskel.

Trass i høy dollarkurs mener Harald Korn at båtene vil være konkurransedyktige i det norske markedet. – Sea Ray bygger nå også båter i Polen så kundene kan velge mellom dollar eller eurokurs, sier Korn. Han solgte fem Sea Ray i fjor, og kan levere mindre modeller til under en halv million kroner i Leangbukta i Asker.

Powered by Labrador CMS