Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Miami International Boat Show

EN AV FÅ: Torqeedo stilte på Miami Intarnational Boat Show.
EN AV FÅ: Torqeedo stilte på Miami Intarnational Boat Show.

Elbåt-entusiasme på sparestrøm

I Norge er det mye snakk om eldrift for båt. På Miami International Boat Show var ikke interessen like stor, konstaterer Reidar Kjelsrud etter årets messebesøk.

Publisert Sist oppdatert

I Norge snakkes det jo mye om elektrisk fremdrift for båt om dagen. Da jeg reiste til Miami International Boat show hadde jeg planer om å orientere meg i det amerikanske markedet for elektriske fremdrift. I fjor ble det vist frem en rekke elektriske fremdriftsalternativer til mindre båter. Men denne forhåndsplanlagte øvelsen ble ganske enkel: Kun noen få produsenter stilte ut og hadde produkter. Hvis man ser bort fra særfenomenet elmotor til sumpfisking, flatbunnede båter med lavt fribord og stor påhenger akterut og en el-påhengsmotor med lang stamme forut for å kunne dra dra seg inn på gruntvann, så er det ikke mye å velge i.

SUMPFISKEBÅT: Med elmotor ved baugen.
SUMPFISKEBÅT: Med elmotor ved baugen.

Torqeedo var imidlertid veldig godt synlig i terrenget. De har et godt utviklet, komplett produktspekter, store stands og godt med utstilte motorer og batteri-løsninger. De større motorene begynner å ligne på påhengsmotorer. På den flytende messa lå det utstilt en båt med 2x80 hestekrefter (ekvivalent). Torqeedo har også utviklet hybridløsninger til større, saktegående fartøy ved bruk av opp til 100kW el-motorer koplet til seilbåtdrev eller strak aksel, forsynt med strøm fra 360 volts batteripakker som tar imot strøm fra vind, solceller, generatorer eller ladere.

Den store elektriske overraskelsen her for meg var Volvo. På sin stand markedsførte de nå elektriske seilbåtdrev og hybridløsninger for mindre seilbåter. Det ser ut som om de toner ned litt drev og konvensjonelle innenbordsmotorer.

IKKE HELT ELEKTRISK: Cigarette.
IKKE HELT ELEKTRISK: Cigarette.

Både på messa i Dusseldorf og i Miami har tyske AMG i samarbeid med amerikanske Cigarette ved et par anledninger vist fram høyhastighetsbåter med elektrisk drivlinje. Som en observasjon kan vel sies at her borte kan det se ut som om AMG/Cigarette har gitt opp strøm. AMG-samarbeidet med Cigarette visualiserte seg i år med den spinnville 59-foteren Cigarette Tirranna AMG Edition med seks 450 hestekrefters Mercury bakpå. Mer fossilt blir det vel ikke?

Kan man så helt glemme el-framdrift foreløpig? Nei, i de «elektriske båtmenighetene» i Europa er det nå imidlertid slags enighet om at elektrisk fremdrift i båt fremdeles er fantastisk, men man må glemme å komme fort fram. Man mener vel per dags dato har vi ikke teknologien, særlig på batterisiden, til å tilby høy fart og rekkevidde med elektrisk fremdrift. Med dette som bakteppe er det morsomt å se at en ny produsent, Zin boats, har verdenspremiere på en hurtiggående, planende båt med el-fremdrift som faktisk har god rekkevidde og bra fart. Båten har Torqeedo drivlinje og BMW batteripakke og får rekkevidde på i underkant av 100 nautiske, toppfart på cirka 35 knop. Med hurtiglader om bord, hvis nok strøm er å få tak i på kaia, lades batteripakken relativt raskt opp igjen.