Test:

PROSJEKT: Ibiza 601 inngår i et større forskningsprosjekt hvor målet blant annet har vært å utvikle mer energieffektive skrog.

Ibiza 601 EL: Ibiza fornyer dagsturbåten

Etter tre års utvikling under paraplyen til forskningsprosjektet «Transformasjon til EL-båt», har norske Ibiza Boats lansert en svært lettdrevet dagsturbåt tilpasset både elektrisk og fossil fremdrift. Både motoreffekt og layout utfordrer en mangeårig trend med mer fart, kraft og komfort.

Publisert Sist oppdatert

 Det grønne skiftet i fritidsbåtmarkedet går tregt. Mange aktører har introdusert båtmodeller med elektrisk fremdrift i senere år, og flere av dem har vært tilgjengelige på det norske markedet i lengre tid. Signalene fra forhandlerne er gjennomgående at nysgjerrigheten blant kundene er stor, men etterspørselen svært liten. En del av forklaringen kan være at prisdifferansen mellom båter med elektrisk fremdrift og fossil energi oppleves som for stor. Batteriteknologien er også fortsatt et godt stykke bak bensin og diesel som energibærer, noe som betyr at forholdet mellom vekt, fart og rekkevidde er vesentlig mindre gunstig særlig på planende el-båter. At farten må ned, at båtene må bli mer lettdrevet og at de i større grad designes med tanke på spesifikke bruksmønstre, synes det etter hvert å være enighet om blant designere, båtbyggere og motorprodusenter.

Forskningsprosjekt

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER