Kampen om akterspeil:

SKYTER FART: Mercury har lenge ligget på delt plass med Suzuki på salgsstatistikken i Norge. Etter forlovelsen med Nordkapp og Sting skyter Mercury fart og blir en klar nummer to etter Yamaha. (FOTO: PRODUSENT)
SKYTER FART: Mercury har lenge ligget på delt plass med Suzuki på salgsstatistikken i Norge. Etter forlovelsen med Nordkapp og Sting skyter Mercury fart og blir en klar nummer to etter Yamaha. (FOTO: PRODUSENT)

De tre store blir større på markedet for utenbordsmotorer

Over natten forsvant Evinrudes populære E-Tec. Så mistet Honda tilgang til akterspeil hos både AMT og Silver. I år har det skjedd en betydelig konsentrasjon av markedsmakt blant produsentene av utenbordsmotorer. Det er tre store som tar stadig større jafs av markedskaka i Norge; to japanere og en amerikaner.

Publisert

3«Kampen om akterspeilene» har tilspisset seg kraftig i Norge i 2020. Mens Yamaha troner øverst som den største i markedet med en markedsandel på 35 prosent, har fordelingen mellom Mercury og Suzuki vært nesten identisk på 23 prosent. Som lyn fra klar himmel kom beskjeden fra USA i våres om at BRP brått stanset all produksjon av Evinrude E-Tec G2, en motor riktignok med begrenset markedsandel på verdensmarkedet, men som allikevel hadde en sterk posisjon i Norge og Skandinavia på grunn av Nordkapp og Sting.

Mercury seirende

Etter tøffe forhandlinger var det en annen amerikaner, Mercury, som gikk seirende ut av kampen om å overta de attraktive akterspeilene på Nordkapp og Sting. Savnet av den designmessige perlen E-Tec er nærmest ikke-eksisterende. En helt ny generasjon Mercury-motorer har tatt opp arven nærmest ubemerket. Men med de velrenommerte «norske» båtene Nordkapp og Sting i sin portefølje, seiler Mercury opp som en klar nummer to på salgsstatistikken. Det er et betydelig jafs om vi ser Nordkapp og Stings årsproduksjon under ett, til sammen 1100 båter, samtidig som Nordkapp-eier Frydenbø Marine også forhandler merker som Zodiac. Ingen statistikk er tilgjengelig som viser de eksakte tallene, men det er hevet over tvil at Mercury spiser kraftig inn på Yamahas forsprang.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS