Bruktbåttest, Båtmagasinet 12 2020:
Nord West 740: Den første, moderne vestlandsbåten
Nord West 740 var forut for sin tid da den ble lansert i 1977, og den var med på å definere den moderne «vestlandsbåten», eller «bakveggbåten», som konseptet også blir kalt.
Da Kjell Skarbø startet AS Nord West Båt på Haramsøya nord for Ålesund i 1976, hadde han med seg god ballast fra både Tresfjord og Saga. Han utviklet den lukkede halvplaneren Nord West 740 fra bunnen av, og satte i gang produksjon i et marked hvor pilene i stor grad pekte oppover helt til 1988, da de solgte båter for mellom 10 og 12 millioner kroner. Så kom bankkrisen og i 1989 sto markedet bom stille. AS Nord West unngikk konkurs, men produksjonen ble lagt ned og formene til Nord West 900 og 1100 ble solgt til Benny Martinsson på Orust som videreførte merkenavnet og videreutviklet modellene.
Nord West 740, som alt startet med, var i produksjon fra 1977 til rundt 1984. Cirka 300 båter ble levert fra Haramsøya, men da Nord West 900 kom på markedet, ble formene solgt til NB Marine på Askøy der den de første årene ble produsert under modellbetegnelsen NB 740. Den ble senere videreutviklet til NB 750.
Halvplaneren Nord West 740 ble kun levert med akselinstallasjoner, med Volvo Penta MD40 og TMD40-motorer (med og uten turbo) – den såkalte «staketmotorn» som kom på markedet i 1977. Gjennom årene ble det hentet ut stadig mer effekt av 40-motoren, og dens historie kulminerte med KAD300 og introduksjonen av Volvo Pentas D-serie tidlig på 2000-tallet. Med TMD40-motorene lå toppfarten på rundt 22 knop, mens med den mindre MD40-motoren havner toppfarten på rundt 14–16 knop.
Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis
Bestill her