Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
IDYLL: Den kalde årstiden kan gi uforglemmelige opplevelser.
IDYLL: Den kalde årstiden kan gi uforglemmelige opplevelser.

Båtliv i mørketida kan være eksotisk, fredelig og sosialt

Høsten og vinteren byr på en ekstra bonus for den som vil la båten ligge på sjøen. Med lukket båt, rikelig strøm og varme, er denne sesongen høydepunktet for mange entusiaster.

Publisert

En av de absolutt fineste båtturene jeg har hatt, var den 22. november 2018. Det var en kald kveld, fullstendig skyfri himmel og fullmåne. Med en stor gryte hjemmelaget kyllingsuppe som sto ute på dekk i en grop i snøen, skled vi mellom holmene i mørket. Det var knapt lys i en eneste hytte, og rimfrosten på holmene reflekterte lyset fra månen. Fjorden lå som et sølvskimrende teppe. Om bord gikk dieselvarmeren for fullt, og det var gode tyve grader i salongen. Idet vi kom inn i Paradisbukta på Håøya i Porsgrunn, hørte vi knitringen fra isen rundt skroget. Vi stoppet motoren og lå stille i isen mens kyllinggryta ble varmet over gassblusset. Slike kvelder fester seg i hukommelsen fordi det er så få av dem. De har noe eksotisk ved seg, og det krever litt større anstrengelse å oppsøke dem enn å kaste fortøyningene en julidag iført kortbukser og t-skjorte.

SOSIALT: Med lukket båt, rikelig med varme og nok strøm, kan vinteren være en fantastisk tid på sjøen.
SOSIALT: Med lukket båt, rikelig med varme og nok strøm, kan vinteren være en fantastisk tid på sjøen.

Strekker sesongen

Fra slutten av oktober ligger de fleste naturhavnene på Øst- og Sørlandet øde – selv på de mest gnistrende, stille dagene. Det er en fantastisk tid å være på sjøen, og med relativt milde vintre gjennom flere år, ser vi at det stadig er noen som strekker sesongen litt lenger også på Øst- og Sørlandet. Da vi hadde vår forrige reportasjebåt, hadde den i perioder hjemmehavn i Bergen og ble brukt året rundt på Vestlandet. Fra Stavanger og nordover er det relativt mange som bruker båten aktivt hele året. Tommy Håvardstun i Bergens Motorbåtforening er en av de aller ivrigste.

Lukket båt

– Skal du drive med vinterbåtliv så er det lukket båt som gjelder, mener Håvardstun.

GLATT: Det kan bli svært glatt på bryggene om vinteren, så forsiktighet er ekstra viktig både om bord og på land.
GLATT: Det kan bli svært glatt på bryggene om vinteren, så forsiktighet er ekstra viktig både om bord og på land.

– Vi hadde en Scand Baltic frem til 2009, men den ble så nedpakket om vinteren at terskelen for å bruke den var litt for høy. Dessuten var det en kalesjebåt, og straks du begynner å kjøre varme i den så begynner det å dryppe kondensvann fra kalesjen. Så i realiteten er ikke kalesjebåt noe godt vinteralternativ.

– Vi er ute så ofte vi kan, så sant det ikke blåser for mye, og vi ser at det ofte ligger båter i gjestehavnene også på vinteren. For åtte–ni år siden gikk vi til Bakkasund andre helgen i januar, i tåkedis og typisk vestlandsvær. Vi trodde vi skulle ble liggende alene, men vi lå sammen med tretten andre båter den helgen. I høstferien for noen uker siden var vi i Bekkjarvik og der lå det rundt tyve båter. Vi ser at de fleste går til gjestehavner på denne årstiden, men vi er en gjeng med entusiaster som helst går til naturhavner. De siste ti årene har det blitt veldig godt tilrettelagt i naturhavnene, særlig i Fitjarøyene.

– Noen av oss setter garn hver dag vi er ute, og plutselig blir det fiskesuppe som fortæres i flytedress på brygga, forteller Tommy fra Solstråleøya på Tysnes i midten av oktober.

– Her gikk solen opp klokken 08.38, og nå har vi nettopp vært ute og trukket garnet. Så det blir kylling til middag, humrer Håvardstun.

Rikelig med strøm

– Min erfaring er at det gjelder å ha rikelig med strøm om bord når du bruker båten om vinteren. Vi hadde 480 Ah på gel-batteriene i den forrige båten, og selv om de tåler dyputladinger, så har du bare rundt halvparten av den kapasiteten i praksis. Har du 500 Ah blybatterier så har du bare 250 Ah, og de forsvinner fort en vinterhelg med mye varme og lys på. Nå har vi 400 Ah litium, og da har vi 400 Ah. Det er rikelig i en Viknes 1080, som er en stor båt. Vi kan lett ligge i to og et halvt til tre døgn uten å tenke på strømmen, forteller Tommy.

EKSTRA: En ekstra varmer til å bruke under kalesjen på akterdekket er verdt å vurdere.
EKSTRA: En ekstra varmer til å bruke under kalesjen på akterdekket er verdt å vurdere.

– Skal man bruke båten som hytte og utnytte all komforten om bord også om vinteren, bør man ha rikelig med strømkapasitet.

Hele vinteren

– Vi har én pause fra båten i løpet året: Sesongen slutter gjerne på juleaften, og så begynner den gjerne 1. nyttårsdag. Om det er kaldt eller snø, spiller ingen rolle. Vi reiser ut. Men vi gidder ikke gå ut i kuling på vinteren. Da holder vi oss hjemme.

– Vi har ligget ute i 12 minusgrader uten problemer. I båten vi har nå, har vi en 4 kw dieselvarmer, og det er tilstrekkelig. Vi skrur den ned til halv effekt på natten, og har både flere røykvarslere og CO-målere, så vi føler oss helt komfortable med å ha varmeren i gang også om natten. Men vi passer på at det ikke henger en fender ved eksosen til varmeren om vi har en båt fortøyd på siden.

Fjernstyrt varme

I sin nåværende båt har Tommy og kona Heidi Håvardstun varme som kan fjernstyres via en app på mobilen. Dermed kan de justere varmen når båten ligger i hjemmehavn, ikke minst noen timer før de skal ut på tur.

SØLVFAT: På vei over Helgeroafjorden en kveld i november under fullmånen.
SØLVFAT: På vei over Helgeroafjorden en kveld i november under fullmånen.

– Vi har en elektrisk ovn fremme, en ekstra i salongen hvis det blir litt kaldt, et varmerør i rommet der alle pumpene sitter, og en frostvakt i motorrommet hvis temperaturen begynner å krype ned mot null. Med «hyttestyring» via mobilen setter jeg på varmtvannet og varmen noen timer før vi skal ut via telefonen.

– I tillegg har vi også en avfukter som vi kjører når båten ikke er i bruk slik at vi har et tørt og fint miljø om bord.

Tips for høst og vinterbåtliv

- Sjekk batteribanken: Har batteriene den kapasiteten du forventer? Sørg for å ha tilstrekkelig strøm til å kunne bruke kjøleskap, lys og ikke minst varmer et par døgn. Husk at du bruker mer strøm i den kalde årstiden.

- Rikelig med varme er viktig. Ha gjerne en ekstra varmekilde på akterdekk.

- Ha litt varme på i båten når den ligger i hjemmehavn for å holde det frostfritt om bord.

- Vær forsiktig på brygger og dekk. Det kan være glatt. Bruk vest.

- Ha skikkelig fottøy og en god varmedress. Flytedrakter er standard bekledning om vinteren.

- Bytt ut sommerdynene med varme vinterdundyner. Ha gjerne også et ullteppe oppå dynene.

- Ha med ved. Mange steder er det en grue eller grillsted.

- Bytt til vintertau (flytetau av materialet multifilament) som ikke trekker vann. Du vet at det er lurt når du kan bruke tauet som båtshake og skyve båten fra land.

- Ha med skikkelige lommelykter og hodelykter.

- Dekk til luftinntak for å unngå varmetap i motorrommet når du ligger over tid i hjemmehavnen. Bruk gjerne en plate og klipp til et liggerunderlag som festes på luftinntaket.

- Sjekk patron og tablett på redningsvesten – sørg for at det er i orden.

- Er man ute på vinteren, må man ha med seg en slepejolle eller en redningsflåte. Du overlever bare noen minutter i sjøen om vinteren.

- Ha med VHF, også en håndholdt. Og sjekk at den virker.

- Ha ekstra respekt for været om vinteren.