Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Leder Båtmagasinet 11 2020

POPULÆR: Mye av Askeladdens 2021-produksjon er solgt allerede.
POPULÆR: Mye av Askeladdens 2021-produksjon er solgt allerede.

Selgers marked

Dette året vil nok bli husket som en prøvelse for folk verden over. Mange har mistet jobben, hele bransjer ligger nede for telling, og på verdensbasis har over en million mennesker hittil mistet livet på grunn av covid-19, ifølge Verdens Helseorganisasjon.

Publisert Sist oppdatert

For båtbransjen derimot har koronapandemien skapt kapasitetsproblemer. Etterspørselen etter båt skjøt fart fra påske. Først ble markedet støvsugd for mindre båter og bruktbåter i prisklassen opp til 200 000 kroner. Deretter skjøt salget av større daycruisere ordentlig fart utover sommeren.

Noen båtfolk forventet et ras av billige bruktbåter nå i høst. Andre holdt igjen båtkjøpet i sommer i påvente av bedre priser. Spådommene om flom av brukte båter til salgs i høst, og gode priser til, er gjort til skamme. Nå belager nok mange seg på en ny sesong med Norges-ferie. Enkelte har nok fått øynene opp for vår enestående natur og interessante kystkultur. Kanskje får vi varige endringer i ferievanene som følge av pandemien. Det vil tiden vise.

Båter er rimelige i Europa. I USA skrudde produsentene opp prisene og ned produksjonen etter finanskrisen for tolv år siden. I Europa har industriell produksjon drevet opp volumene og ned marginene i kjøpers marked. Ikke alle er klar over det, men Norge har i mange år vært et lavprisland for båtkjøpere. Bruktbåtprisene har ligget langt under nivået i våre naboland. Det samme gjelder prisen på nye utenbordsmotorer, hvor prisene på enkelte modeller kan ligger 20 prosent høyere i Sverige enn her.

Korona har gitt økt etterspørsel etter båt. Samtidig er produksjonen skrudd ned flere steder. Både i Italia og Frankrike stengte de store produsentene dørene før sommeren. Også en rekke leverandører innstilte produksjonen. Nordiske produsenter har i mindre grad blitt berørt, men heller ikke her har vi gått helt fri. Kjente merker som Windy, Nimbus og Askeladden produseres nå ved store anlegg i Polen, og der klarer de ikke å levere nok båter av de populære daycruiserne for tiden. Allerede nå er så godt som hele neste års produksjon av enkelte modeller solgt.

Så i år er det slettes ikke sikkert at det er et salgstriks når båtforhandleren sier at du må forte deg å kjøpe båt før lageret er tomt.

«Den enes død, den andres brød», heter det jo i et noe makabert ordtak, og mange båter går altså nå som varmt hvetebrød.