Praktisk: VHF og AIS
Brukt utstyr kan kreve oppdatering
Har du kjøpt en bruktbåt med en nyere VHF og gjerne AIS, skal du holde tunga rett i munnen. For at sikkerhetsfunksjonen DSC skal fungere, må det såkalt MMSI-nummeret være riktig programmert og lisensen overført på ny eier. Også AISen må programmeres om dersom båten skifter navn.
Svært mange båter har VHF med såkalt distress-funksjon (eller Digital Selective Calling, forkortet DSC). Stadig flere fritidsbåter har også AIS (Automatic Identification System) om bord. Dersom VHFen er korrekt programmert av forrige eier, har den lagret et såkalt MMSI-nummer (Maritime Mobile Service Identity), som er et identitetsnummer knyttet opp til den som lisensen er registrert på. Dette nummeret sendes automatisk ut sammen med enhetens posisjon når DSC-funksjonen aktiveres i en nødsituasjon med en knapp på VHFen. Dersom utstyret fortsatt er registrert på en tidligere eier, kan det føre til misforståelser under redningsarbeidet i en nødsituasjon.
Stasjonær VHF
En stasjonær VHF med distress-funksjon må være programmert med MMSI-nummer for at DSC-funksjonen skal fungere. MMSI-nummeret følger utstyret, og en fastmontert VHF følger gjerne båten når den selges. Ved et eierskifte på båter som er registrert i Skipsregisteret (NOR), oppdateres eierendringen automatisk. Dersom båten ikke er registrert i NOR, må det foretas en eierendring, enten per telefon, e-post eller elektronisk via www.kystradio.no. Skal du endre MMSI-nummer, må VHFen sendes inn til produsent for omprogrammering. Ifølge Telenor Maritim Radio sier også mange opp lisensen når de selger båten. Hvis lisensen ikke blir overført til ny eier, blir MMSI-nummeret stående inaktivt og da virker ikke lenger distressfunksjonen.
Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis
Bestill her