Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Praktisk: Byttet gummiforing på duoprop

Propeller uten vibrasjoner

Etter 4–500 driftstimer er det ikke uvanlig at gummiforingene i et G-serie duoprop-sett begynner å bli slitt. Dermed øker vibrasjonene og ytelsene går ned. Ikke minst er det irriterende.

Publisert

Reportasjebåten har gått 1650 motortimer siden 2012. En gang tidligere har vi hatt propellene inne hos «propelldoktor» Olle Terjesen hos Winrace Propellers AS i Froland som skiftet gummiforingen (også kalt nav) og endret propelldesignet fra det originale til det Winrace kaller optimax. Den gang kunne vi konstatere følgende: Målingene viste at toppfarten økte med 1,6 knop fra 35,6 til 37,3 knop og at toppturtallet også økte med 30 omdreininger. Ved marsjturtall på 2700 omdreininger, økte farten med 1,2 knop fra 26,8 til 28 knop, og forbruket sank med en liter per time, eller 0,1 liter per nautiske mil. Fremfor alt forsvant vibrasjonene helt som følge av jobben Winrace gjorde. Etter å ha tilbakelagt ytterligere rundt 500 driftstimer, merket vi at vibrasjonene var kommet tilbake og bestilte time hos «propelldoktoren».

Slitt foring

- Hvis propellen går med ubalanse, så sliter man ut foringen med en gang, forteller Olle Terjesen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her