Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Test: Skilsø 35 Panorama

PANORAMA: Store glassflater i sidene og i taket slipper inn mye lys og gir god sikt.
PANORAMA: Store glassflater i sidene og i taket slipper inn mye lys og gir god sikt.

En grenseløs familieturbåt

I Skilsø 35 Panorama viskes skillene ut mellom vestlandsbåten med bakvegg, den åpne solskinnsbåten, og den tradisjonelle norske familieturbåten. Denne båten er tilpasset mange behov langs en variert kyst. Prisen er svært konkurransedyktig, og kun noen detaljjusteringer står på ønskelisten.

Publisert

Skilsø har gjennomgått en kontinuerlig produktutvikling etter at Viknes overtok det tradisjonsrike båtmerket for cirka ti år siden. Den første Skilsø-modellen som ble utviklet i Viknes-regi, var Skilsø 34, som kom i 2015. Senere kom Skilsø 39 Panorama, som har satt en standard for de nye Skilsø-modellene. I mars ble derfor nye Skilsø 35 Panorama sjøsatt. Båten bygger i noen grad videre på Skilsø 34, men har gjennomgått så store endringer at den i praksis er en helt ny modell. Selv om Skilsøs vugge sto i Arendal, har Viknes med den nye modellen ytterligere perfeksjonert de unike egenskapene til vestlandsbåten, noe som gjør at Skilsø 35 Panorama stiller i en særklasse med få andre, direkte sammenlignbare konkurrenter. Etter at NB/Ardea og Viksund ble helt borte fra markedet, er Viknes/Skilsø sammen med Saga Boats nærmest alene om å lage bobåter skreddersydd for særnorske forhold.

Sjøegenskaper:

Produsenten har frest nye former til skroget, som skiller seg en hel del fra forgjengeren. Blant annet er kjølen betydelig redusert, noe som plasserer båten i kategorien planende. Den legger seg tydelig innover i sving, noe som ytterligere forsterkes av et velfungerende oppsett av automatiske ZipWake trimplan. Planingsterskelen er moderat og man har bra sikt forover i alle fartsintervaller. Båten er relativt bred og butt i baugen, men går tørt og svarer på alle bølgeretninger med behagelige bevegelser. Vi testet båten med det største av de tre motoralternativene, nemlig Yanmars 6LY 440 på 440 hk. Den gir en fullt ferielastet båt toppfart på 28 knop, og en fin marsjfart rundt 25 knop. Båten er lettmanøvrert og styrer meget bra i hele fartsregistret. Som alle akseldrevne båter med en viss kjøl, har den en mindre svingradius i planende fart med propellens rotasjonsretning enn mot.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her