Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

PRAKTISK: Unngå motorstopp

Sørg for at dieselen er ren

En svært vanlig årsak til motorstopp er urenheter i dieselen. Med riktig vedlikehold og kontroll kan man redusere risikoen for ubehagelige overraskelser.

Publisert Sist oppdatert

Årsakene til vann og urenheter i dieselen kan være mange. Resultatet er som regel tette filter, motoren får ikke diesel og nekter å starte, eller den stopper. Regelmessig bytte av dieselfilter er derfor noe av det mest grunnleggende vedlikeholdet man gjør. Skriv gjerne dato på filteret når du har byttet det, så har du kontroll. Litt større båter har gjerne også et forfilter med vannutskiller og en tappeplugg. Ved å tappe av på dette filteret ser du fort om det er skilt ut vann eller urenheter her. Regelmessig avtapping av forfilteret gir en god indikasjon på om du har vann eller urenheter i dieselen på tanken. Vann i dieselen kan for eksempel komme fra fylling på et tankanlegg med dårlig omløpshastighet eller dårlig vedlikehold, eller fra en feilplassert lufting på dieseltanken.

Vær bevisst når du fyller

Generelt er det vår erfaring at det er god kontroll på dieselkvaliteten rundt på norske tankanlegg. Men det finnes en mengde tankanlegg langs kysten, og ikke alle omsetter like mye diesel. Vi har derfor alltid vært bevisst på å bunkre på anlegg der vi vet at det er høy omsetning, og gjerne fra anlegg som står på land uten slanger som ligger i sjøen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her