Kreativt båtliv i en virustid

Under koronakrisen har sjøens engler viktigere oppgaver enn å taue inn herr og fru Princess, som hadde glemt å fylle bensin, eller Reidar Rådebank med tresnekka.

Publisert Sist oppdatert

Rekk opp hånden dere som ikke hadde trøbbel med en av disse tingene forrige båtsesong: tett do, lekkasje, grunnstøting, for lite mat i foringen, defekt vindusvisker, røket strikk på kalesjen, for lite øl i kjøleskapet, groing, full nabo, dårlig fiskelykke, tom gassbeholder eller gjenglemte reker bak putene.

Nå er det utrolig nok Redningsselskapet som vil skape trøbbel for oss. Eller er det vi som kan skape trøbbel for Redningsselskapet? Det kommer litt an på øynene som ser.

I disse tider ber Redningsselskapet oss om å la båten ligge. Under koronakrisen har nemlig sjøens engler viktigere oppgaver enn å taue inn herr og fru Princess, som hadde glemt å fylle bensin, eller Reidar Rådebank med tresnekka.

Meldingen fra RS var en oppfordring – ingen lov vedtatt av regjeringen som ved overtredelse kunne medføre inndragning av propellen.

Redningsselskapets oppfordring kom nok litt overraskende på de fleste. De som var nektet adgang til hyttene sine så det som en trøst at da kunne de i stedet komme seg ut med båten. Og det kan vi jo. Meldingen fra RS var en oppfordring – ingen lov vedtatt av regjeringen som ved overtredelse kunne medføre inndragning av propellen.

Men vi nordmenn er jo stort sett et lovlydig folkeferd, opptatt av dugnader. Nå er dugnaden å hindre at RS må bruke ressursene på uheldige eller uvettige båtfolk fremfor å kjøre ambulansebåt og redde folk som virkelig er ute å kjøre.

Finnes det da ikke en mellomting mellom å la båten ligge i havn og å belaste RS? Klart det. Hvis oppfordringen fra RS skulle vare mot slutten av april, og det som verre er, finnes det løsninger:

1. Du kjøper et ekstra langt fortøyningstau. Når du drar ut, lar du fortøyningen sitte igjen på brygga. Havner du i trøbbel, kveiler du deg bare tilbake.

2. Den litt mer forsiktige varianten: I disse dager hvor veldig mye foregår på videokonferanser, så setter du deg bare i båten, rigger opp en skjerm og ser på båtprogrammer. Kanskje NRK har noe båtlyd i arkivet som kan sprite opp turfølelsen?

3. Den utspekulerte og noe ufine løsningen: Under båtnavn som Costa Noc, Lånte Penger og andre morsomheter står ofte stedsnavnet. Har du båten i Oslo, kjøper du navneskilt med Bærum, Asker, Sætre, Tofte og så videre og bytter etter hvert, slik at folk ser at du i alle fall holder deg innenfor kommunen din.

4. Så dugnadsforslaget som kan bli aller mest populært: Vi holder oss i nærområdet der det er andre båter. I denne vårsesongen higer alle etter å hjelpe dem som får motortrøbbel eller kjører på skjær som står feilplassert. Vi ringer ikke etter Redningsselskapet, men vinker på assistanse!

Tenk for et samhold covid-19 skapte i båtsesongen 2020!