Førsteinntrykk: Iron 767
IRON 767: En svært gjennomtenkt båt.
Lars-Åke Redèen
Byr på skikkelig opptur
Det hender ikke ofte, men iblant dukker det opp båter som overgår forventningene. Nye Iron 767 er en fulltreffer som vi har testet under tøffe forhold på den svenske vestkysten.
Iron 767 har et av de beste skrogene vi har testet de seneste årene på en planende senterkonsollbåt. Båten går opp i plan på en imponerende måte allerede når man passerer 20 knop og den er svært stabil gjennom hele fartsregisteret. Iron 767 er en av få V-bunnbåter vi har kjørt som ikke krever trimplan. Årsaken til dette er fremfor alt bunndesignet, signert Ocke og Ted Mannerfeldt, som har lang erfaring med denne typen skrog. Kombinasjonen en konkav flate lengst akter (omtalt som delta pad), steglister og brede chine, gir en marginal planingsterskel.
Iron 767 er en åpen båt, men den har visse likheter med designerduoens styrhusbåt Ruptech 32. Bak Iron-prosjektet står den svenske importøren av Brig-RIB-ene. De ønsket å utvikle et eget båtkonsept med mange av de samme egenskapene som en RIB, men med større innvendig volum. Resultatet ble tre nye modeller, og i tillegg til 767 finnes også Iron 647 og Iron 707 i modellfamilien. Alle har glassfiberskrog med samme bredde og en bunnvinkel på hele 23 grader.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER