Skip o´hoi, Sverige!

Båtsesongen nærmer seg med stormskritt. Eller, kan en båtsesong nærme seg med skritt? Nei, jeg tenker vi sier at båtsesongen nærmer seg i fem knop. Det høres maritimt ut.

Publisert Sist oppdatert

Mange nordmenn skal til svenskekysten denne sommeren også. Svensker er hyggelige, men det er morsomt å tulle litt med dem. Når man tuller litt med folk man liker, er det ikke mobbing – det er humor.

Ligger man i Strömstad, Grebbestad, Fjällbacka, Marstrand eller i en annen svensk havn – med en svenske ved siden av seg – er det godt å kunne by på Fleksnes-humor. Den breiale oljefleipen begynner å bli litt sliten, så vi må fornye oss.

Skihopping – eller backhoppning som svenskene kaller det – er en sikker 1–0 til Norge. Problemet er at mange svensker knapt vet hva skihopping er. Da blir det ikke så morsomt. Og sier du at du ble kastet ut fra restauranten i Stenungsund – men reddet deg med et telemarknedslag – så skjønner de enda mindre.

Da ber du ham vennlig om bord og spør om han skal ha Pripps Blå eller øl

Hole

Nei, du må ta dem på noe ursvensk, båtlivet. Vi fikk ideen fra svenskene selv under et Stockholms-besøk nylig. Og ideen fikk vi for 150 kroner. Det var inngangsbilletten til Vasa-museet. Nå snakker vi ikke om knekkebrød, for det heter Wasa, men den svenske stoltheten som ble sjøsatt i 1628. Giganten Vasa, det lekkert utsmykkede Vasa, det rikt kanonbestykkede Vasa – orlogsskipet flere hundre mann hadde jobbet med i flere år.

Vasa seilte en drøy sjømil i det svenske havnebassenget før et par mann fikk kikhoste nær seilene – offisielt het det kastevinder – og skuta krenget et par ganger frem og tilbake før den sank. Våkne svensker vil slå kontra og nevne at Norge bygde et oljeplattformunderstell som sank under slep i Gandsfjorden i 1991, men våkne svensker er det ikke så mange av, så trolig slipper du unna med Vasa-fleipen.

Prøver svensken å slå tilbake med at man i 1628 ikke hadde instrumenter for å beregne vekt og stabilisering, så vær storsinnet og godta det. Men du kan spørre om hvorfor det tok 333 år å finne igjen en båt alle visste hadde sunket i det indre havnebasseng? Spørsmålet kan akkompagneres av en latter og noen småkommentarer om hvem det har gått best med etter unionsoppløsningen.

Og så kan du høre om han har rutetabellen for den russiske ubåttrafikken i Stockholms skjærgård. Der han sitter i sin Nimbus, kan du også "fråga" om det er vanskelig å få tak i deler etter at den svenske fabrikken ble slått konkurs?

Hvis svensken har begrenset tålegrense overfor norsk humor, kan det være at stemningen nå begynner å bli litt anstrengt. Da ber du ham vennlig om bord og spør om han skal ha Pripps Blå eller øl.

Dette blir en fin sommer!