Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

– Blir lagt merke til i Europa

Tittelen «Power boat of the year» betyr mye for de norske vinnerne nå som de  skal konkurrere med de store båtprodusentene i Europa. 

Publisert
Dim: 800x802pxDescription:Bootlogo Boot logo 2013Notes:
Dim: 800x802pxDescription:Bootlogo Boot logo 2013Notes:

Internasjonalt er Marex veldig liten i forhold til de store, og at vi da klarer å hevde oss blant de store er veldig morsomt, sier Daglig leder i Thomas Aalrud i Marex til Båtliv. Tidligere vant storesøsteren Marex 370 ACC, og årets vinner er en forminsket utgave, på 32 fot.

– Trodde du at dere ville vinne igjen?

– Vi håpet at lillesøsteren skulle klare det samme, sier en strålende fornøyd Aalrud.

Flere vil selge Marex

– Hva betyr denne prisen for dere?

– For merkevarebygging betyr prisen veldig mye. Dette er den mest attraktive prisen man kan vinne for motorbåter. Men med tanke på salg har det en mer kortsiktig effekt, sier Aalrud. Han forteller videre at båten blir veldig ettertraktet etter en slik pris.

– Etter den siste prisen er vi blitt kontaktet av flere forhandlere fra flere land, blant annet Tyrkia og Italia, sier Aalrud.

– Hva gjør dere videre nå?

– Det heter seg at man skal smi mens jernet er varmt. Til høsten kommer vi med en ny 38-foter. Den blir med samme skrog som 370 ACC, men uten akterkabin I stedet blir det en stor sittegruppe akter. Man kan jo tenke seg hvor flott denne båten blir, sier Aalrud. Men Marex tenker også mindre nyheter, og den norske produsenten ser med de to prisene som «Power boat of the year» at akterkabinbåter er noe som treffer godt.

– Vi ser at vi har truffet et segment som skiller seg i mengden av cabincruisere. I tillegg til lanseringen av 38-foteren vil vi også på sikt lansere en 28-foter med akterkabin, røper Aalrud til Båtliv.

Mest effekt utenfor Norge

Pål Sollie hos Goldfish sier til Båtliv at det er vanskelig å vurdere effekten av prisen.

– For Nordmenn som kjøper båt her i Norge har den vel ikke så stor effekt, men ute er folk mer opptatt av sånne priser, sier Sollie. Han legger til at prisen da betyr mye, siden så mye som 80-90 prosent av de nye 50-foterne blir eksportert.

– For eksporten er dette en anerkjennelse som blir sett. Det er veldig moro å få denne oppmerksomheten i disse tider, sier Sollie. Han røper også at det er nyheter på vei, men ønsker ikke å spesifisere hva som kommer, eller når den nye båten lanseres.

Les mer om Powerboat of the Year og årets vinnerne og nominerte