Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Bli funnet!

En forutsetning for å bli plukket opp etter et havari eller en mann-over-bord-situasjon er at andre vet hvor du er. Alle båter som ferdes på åpent hav, bør ha en form for nødpeilesender om bord.

Publisert

Felles for alle EPIRB-er er at de skal aktiveres automatisk når de kommer i kontakt med vann og blir liggende og flyte i sjøen. De skal også kunne aktiveres manuelt, men da ved hjelp av to forskjellige manøvrer, som for eksempel ta av lokket eller flytte den fra sin faste plass og skru på «on»-knappen. Den bør ikke oppbevares i nærheten av sterke magnetfelt, da det kan utløse den. Ett eller flere lys på EPIRB-en viser at den er aktiv, og at GPS-posisjonen oppdateres. EPIRP kommer i to varianter; Cospas-Sarsat EPIRB og VHF DSC EPIRB. Sistnevnte bruker kanal 70 på VHF, og ikke satellitt, for å videresende informasjon.

En Cospas-Sarsat EPIRB sender signaler direkte til satellitter som er utplassert i baner rundt jordkloden. Disse består av to systemer: GEOSAR, som går rundt ekvator i 36 kilometers høyde, og LEOSAR, som er satellitter plassert ved polene. De fleste EPIRB-er har i dag innebygget GPS som starter når EPIRB-en aktiveres. Dermed sendes posisjonene automatisk ut med signalene til satellittene. Årlig avgift til Post- og teletilsynet for en EPIRB er på ca. 400 kr, og registreres for VHF-konsesjonen.

PLB for personlig sikkerhet

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her