Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Boot 2020

Moteløver byr opp prinsesser

Det franske merkevarekonsernet LVHM har pumpet milliardbeløp inn i Princess, som har doblet bemanningen på få år. Se video av modellutviklingen.

Publisert

En trend i båtbransjen er at produsentene flørter med motebransjen. Riva har sitt samarbeid med Gucci. Windy har vært på date med franske Hermes, og det franske merkevarekonsernet LVHM eier altså Princess og Feadship. (LVHM er blant verdens mest verdifulle selskaper med merker som Luis Vuitton, Möet Hennesey, Dior etc i portføljen).

LVHM har en markedsverdi på over tusen milliarder kroner, og har ifølge importør Benny Martinsson i Princess West investert mer enn en milliard kroner i den engelske båtprodusenten. Det er også overført kunnskap og ekspertise fra luksusyachtprodusenten Feadship.

Den sterke eieren har tillatt Princess å øke bemanningen kraftig de siste årene til dagens 3400 ansatte. I 2018 solgte Princess båter for nær fire milliarder kroner, og landet et driftsoverskudd på ca 380 millioner kroner (før avskrivninger). Selskapet går for full maskin inn i 2020, og ifølge Martinsson jobber det nå 100 personer bare med produktutvikling.

Alle nye båtmodeller blir først bygget i en mock-up, som er en helfigur modell der de som jobber med å utvikle båten kan bevege seg rundt og se hvordan båten blir. Også kunder inviteres for å gjøre vurderinger og gi tilbakemeldinger før den nye båten blir bygget. På Boot hadde Princess en mock-up under standen, og som første publikasjon i verden fikk Båtmagasinet Båtliv filme mock-upen til nye Princess X95.