Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nyheter fra Paris

Sporty kupébåt med stil

Beneteau kaster seg på kupébåttrenden og fått italiensk designhjelp til nye Gran Turismo 46.

Publisert Sist oppdatert

Utstillingen Salon Nautic i Paris sentrum er utstillingsvinduet for den innovative franske båtbransjen. Her lanserer børsnoterte Beneteau i år en rekke nyheter. Båtliv har fått omvisning i splitter nye Gran Turismo 46.

 Gran Turismo 46 er en sporty kupébåt med en mer påkostet og luksuriøs stil enn vi har vært vant til fra det franske verftet. Den utstilte båten byr på tre kabiner, to bad og en stor bysse under dekk. Alternativt kan den ene kabinen erstattes av salong. Masterkabinen er enorm og gir virkelig storbåtfølelse. Bakvegg med dører og en stor elektronisk styrt takluke gjør denne båten aktuell også for det norske markedet.

 

Tepper og lær

Markedsansvarlig for Nord-Europa, Basille Camus, forteller stolt om samarbeidet med italienske designere i Monte Carlo-verftet, som Beneteau kjøpte for noen år siden.

–      Kundene krever mer og mer, sier han, og viser frem en båt med lærkledning av utvalgte interiørdetaljer, glossy lakk på sorte flater, kjøleskap og komfyr med rene flater av børstet metall, tepper på alle dørker og innredning av spesialbehandlet eik.

På akterdekket står det to gigantiske lenestoler i moderne form, som kan skyves om til solsenger. Båten virker smart og elegant bygget med god utnyttelse av plassen. Innenfor bakveggen er salongen, og videre forover en grill i den utstilte båten. Alternativt kan grillen plasseres på hekken. 

Tester

Førerplassen er sporty og gir svært god utsikt i alle retninger. Båten kan leveres med doble Volvo Penta D6-maskiner eller IPS-system etter kundens ønske.

Gran Turismo 46 har skrog med Beneteaus patenterte air-steip-teknologi, som nå skal være ytterligere forbedret. Beneteau-staben påstår at skrogformen, som presser luft oppunder kanaler under skroget, gir 5-10 prosent lavere drivstofforbruk og mindre planingsterskel enn tradisjonelle skrog.

Vi vil anslå at prisen på båten vil ligge rundt fire millioner kroner i Norge, avhengig av motorvalg og utstyrspakke. I Norge er det Aaby Marine i Leangbukta i Asker som forhandler båten. Leangbukta er nærmest blitt et senter for kupébåter. Her finnes også Marex, Bavaria, Nimbus og Saga med båter av denne typen i litt ulike størrelser.

 

Er du på jakt etter kupébåt? Se Båtlivs tester av kupébåter:

 

NYHET: Sealine har lansert to rommelige bobåter med to kabiner til startpris under to milioner kroner.
NYHET: Sealine har lansert to rommelige bobåter med to kabiner til startpris under to milioner kroner.

En Saga vi gjerne opplever mer av

Saga 365 representerer det beste vi har innen tradisjonell norsk båtbygging. Du kjøper ikke Saga for å blåse tupeen av naboen eller flashe det mest moderne på kjøl. Denne båten kjøper du fordi den oser av kvalitet, godt håndverk og stor bruksverdi.

 

Luksuriøse linjer for store hav

Marquis 420 SC kombinerer italienske linjer med amerikansk modernitet og komfort. Til tross for båtens robusthet og sjødyktighet understreker importør Helge Ljones at den eksklusive cabin-cruiseren er laget for et kresent mindretall blant båtfolket.

 

Tysker for nordiske forhold

Sjelden ser vi båter med så god plassutnyttelse som i nykommeren Bavaria Sport 360 Coupe, som er spesielt tilpasset nordiske forhold.

Saga 365 testet i Båtliv nummer 1 2013 MAritim mot Båtliv 513 Båtliv Sommertokt 2013 Ital marin, Drammen Bjørn Vidar Lund
Saga 365 testet i Båtliv nummer 1 2013 MAritim mot Båtliv 513 Båtliv Sommertokt 2013 Ital marin, Drammen Bjørn Vidar Lund
HAVGÅENDE: Marquis 42 har CE-kategori A, som gjør den kvalifisert til å kysse hav.
HAVGÅENDE: Marquis 42 har CE-kategori A, som gjør den kvalifisert til å kysse hav.