Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Bavaria verdenslanserer i Norge

Himmelen over Oslofjorden åpnet sine sluser, mens vi stod til rors med et smil om munnen. Bavarias splitter nye 38 fot hardtop fikk norsk vann under kjølen da tyskerne skulle lansere båten for den internasjonale båtpressen.

Publisert

Fotos: Jørn Finsrud

Se film

Se bildespesial

Under denne prøvekjøringen var det vanskelig å tørke av seg gliset. Mest på grunn av at vi var i ferd med å teste kanskje verdens billigste 38-foter, men også litt fordi Bavaria motorbåter tydelig setter pris på norske testforhold. Nok en gang legger de verdenslanseringen av en ny båt til en regntung Oslofjord. Ikke dumt for stadig flere Bavariar ender nettopp under disse forholdene. Den  norske forhandleren er blant de som selger flest Bavaria motorbåter i verden, og de syv første åpne utgavene av båten med modellnavnet sport, har allerede lagt bak seg sin første sommer rundt omkring i norske fjorder. Stikkordet for Bavarias popularitet i Norge handler først og fremst om pris. Billigere 38-foter finnes ikke på markedet så langt vi har klart å sammenligne. Pris 1 995 000!

Ventet lenge

Mange har ventet på denne utgaven, nettopp fordi den har tak og mer beskyttelse mot vær og vind. De første HT-utgavene skulle leveres allerede i slutten av mai i år, men på grunn av feilkonstruksjon ble belastningen på de enorme frontrutene for stor slik at de sprakk. Dette ble oppdaget allerede under testing, så derfor ble utgaven satt på hold inntil man hadde løst problemet.

Nok en BMW-båt

38 hardtop er også utviklet i samarbeid med BMW designgroup. Den viderefører det vi liker å kalle et ”widebody” skrog som betyr at man vinner mer plass innvendig gjennom det spesiell brede skrogdesignet over vannlinjen. Som sine artsfrender 28 Sport og 46 Deep Blue, er det også her kjørefornøyelser i massevis. Drevene gjør den lekende lett å kjøre.  Det er god respons, men vi merker at den må flapstrimmes noe i sidevind. De høye skrogsidene blir raskt store vindfang som det må kompenseres for. Bavaria 38 HT er en veldig stille båt. Vi gjorde målinger med kalesjen igjen bak og målingene viste at den klarte seg like bra som båter med dør. Vi noterte også i loggen at den gikk uanstrengt uten at ting flagret eller bråket rundt oss. En liten observasjon: Både Twist-skålen og fruktafatet stod på eksakt samme plass under hele testturen.

Se film (artikkelen fortsetter under filmen):

Lettdrevet

Skroget virker meget lettdrevet, noe man merker bare båten settes i gir.  Ved riktig trimming (vi brukte ikke Volvos automattrimming som var montert men ikke kalibrert), går båten raskt i plan. Fra 25 knop og opp til maksfarten på 34,8 knop valgte vi mye uttrimming på drevene, og en tilnærmelsesvis nullstilling av flapsene. Idealfarten ligger på 27 knop, da går den lett og bruker cirka 36 liter per motor per time i følge volvo-instrumentene.

Mye boplass

Innvendig er det ståhøyde i alle kabiner. Det brede skroget gir enorm romfølelse og sentralt i båten er selve hovedsalongen. Bak er det en stor akterkabin med soveplass til tre, og en liten sofa som gjør dette til en egen hybel. Lugaren foran har også god plass med sittestol og skap på hver side i front av sengen.

Bavaria SPORT HT 38 


Lengde: 11,80 m

Lengde skrog: 11,60 m


Bredde total: 3,99 m


Vekt: 8.500 kg


Drivstofftank: 720 l


Vanntank: 250 l


Sovekabiner 2


Køyer 4


Høyde i kabin: 1,90 m


2x Volvo Penta D4-260 EVC Diesel Alternativt 2x300

Pris: Standard båt 1 995 000

Du kan lese mer om denne prøvekjøringen og båten i Båtliv nummer 8 som kommer i begynnelsen av oktober.