GREENLINE NEO BLIR BAVARIA: Med to motorer på hekken fra Mercury.
GREENLINE NEO BLIR BAVARIA: Med to motorer på hekken fra Mercury.

Bavaria inn i kampen om utenbords-kundene

Bavarias første modell med påhenger får 600 hestekfter på hekken.

Publisert   Sist oppdatert

På Boot Düsseldorf i fjor lanserte det slovenske verftet Greenline Yachts den 33 fot store modellen NEO. Dette var en båt som skulle gi kunden alternativet mellom fossil eller elektrisk fremdrift. Med el-motor var det to Torqeedo Deep Blue, hver av dem med 30,5 kW, altså totalt 61 kW, som tilsvarer 80 hestekrefter. For Bavaria er det nok mest tradisjonelle utenbordsmotorer som har vekket interesse, og med nylig oppkjøp av denne modellen har den tyske båtgiganten også sikret seg plass på utenbordsmarkedet. Mens toppfarten med elektrisk alternativ er 15 knop, er den 42 knop med 300 hestekrefter på hekken.

LES OGSÅ:  Greenline NEO lar deg velge mellom bensintank eller BMW i3-batterier

600 hester på hekken

– Båtene blir levert standard med to motorer fra Mercury, hver av dem på 300 hestekrefter, forteller Claes Eliasson hos Bavaria Båt Norge. Han forteller også at modellen kommer med ny dekksløsning når den kommer som Bavaria. Produksjonen av NEO starter i september i år på verftet til Bavaria Yachts i Giebelstadt i Tyskland.

W-Yachts er norsk forhandler av båter fra Greenline, men har satset på de større modellene fra den slovenske produsenten.

LES OGSÅ: Her er Bavarias nye 41-foter

Greenline satser alternativt

Salgssjef Luca Meffle hos SVP Yachts, morselskapet til Greenline Yachts, sier at han er veldig fornøyd med salget av NEO.

– Vi har fortsatt stor tro på dette konseptet, og er spent på hvordan Bavaria tar NEO videre med deres kunnskap, sier Meffle. Han påpeker at Greenline vil sette fokus på alternative løsninger til fossile motorer, og at det derfor falt naturlig inn å selge NEO til Bavaria Yachts.

Administrierende direktør Michael Müller i Bavaria Yachts sier at verftet de siste årene har sett at markedssegmentet for daycruisere med utenbordsmotorer har hatt en sterk vekst, spesielt i Europa og USA.

LES OGSÅ: Hybridbåten lager sin egen strøm

LES OGSÅ: Fart i salget av utenbordsmotorer

– Med vår nye daycruiser ønsker vi å ta til oss nye kundegrupper og få flere modeller i vår portofølje av båter, sier Müller.

Greenline NEO HT var nominert til European Powerboat of the Year 2020, i klassen for båter opp til 14 meter.

Se deg rundt med Båtlivs 360-visning. Du flytter deg rundt i båten med å klikke på de røde markørene: