Boot 2020

Bavaria lanserer ny 41-foter

Bavaria SR41 er en høy og bred sportsbåt med rikelig uteplass, som kommer til Norge til sommeren. Se video.

Publisert   Sist oppdatert

Düsseldorf, Tyskland

Bavaria er på offensiven etter et par år med nedskjæringer og omstillinger. Den tyske båtprodusenten vil tilbake til filosofien om mye båt for pengene, som ga så stor suksess rundt 2000-tallet.

Les også: Bavaria vil presse prisene igjen

På Boot 2020 stiller Bavaria ut prototypen til en ny 41-foter, som i Norge vil koste 3,4 millioner kroner seilklar på vannet, ifølge importør Lars-Erik Solvang i Bavaria Norge. Båten er da utstyrt med to Volvo Penta D4-maskiner, som hver yter 300 hestekrefter. Solvang håper å få den første båten til Norge til sommersesongen i år.

Lugarer

Bavaria SR 41 fås i tre versjoner: Som softtop, hardtop og kupe. Dette er voluminøs 41-foter med svært mye uteplass. Stor badeplattform er standard. Den utstilte båten har en akterovervendt salong over badeplattformen, som kan omgjøres til solseng.

Videre forover er det en tradisjonell salong på babord og langsgående bysse på styrbord. Under dekk er det på den utstilte båten en salong samt to store lugarer med tilhørende bad. Solvang sier at en alternativ løsning med tre lugarer også vil bli laget. Rederlugaren er nesten i yachtklassen med utsikt gjennom begge skrogsidene, store skap, sofa og privat inngang til stort bad. Også lugaren forut byr på mye plass og god utsikt gjennom langsgående vinduer. Ifølge Solvang er den nye modellen svært inspirert av Bavarias 45-foter.

Salgssjef Claes Eliasson forteller at et eksemplar av den nye båten allerede er solgt til kunde i Norge. –Vi gleder oss til siste helg på Boot med flere norske kunder som kommer ned for å se på den nye båtene våre, sier Eliasson.

Friskmeldt

Den erfarne Bavaria-importøren kan fortelle at verftet nå er gjennom den verste krisen etter at selskapet for et par år siden måtte be om kreditorvern. Da kom det tyske investeringsfondet Capital Management-Partners (CPM) inn på eiersiden, og de nye eierne har hittil finansiert selskapet med egenkapital. Nå har imidlertid selskapet fått tilgang til banklån på 15 millioner euro årlig i tre å fremover til normal rente (tre-fire prosent), og kan dermed investere mer i produktutvikling i tiden som kommer.

Fra full stopp er produksjonen nå oppe i 450 båter i året, og målet er å doble produksjonen, får Båtmagasinet Båtliv opplyst fra verftet.

Les mer om omstillingen av Bavaria her