FORNØYD MED IBIZA EXPLORER: Helge Duus antar at det kan bygges 40-50 båter i året av modellen.

Flere besøkte Båter i sjøen

11.750 personer besøkte utstillingen Båter i sjøen, og det var en liten oppgang fra i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Båter i Sjøen er et utstillingsvindu for forhandlerne og en fin arena for å møte nye kunder. De siste årene har messen også utviklet seg til å bli en viktig møteplass for hele den nordeuropeiske båtbransjen.

– Messen har blitt så interessant at verftene kommer hit for å orientere seg. For rekrutteringen til båtlivet har Båter i Sjøen også blitt sentral, sier Claes Eliasson, salgssjef hos Bavaria Båt Norge i en pressemelding fra Norboat..

I sommer gikk flere forhandlere tomme for båter. I helgen ble det tydelig at markedet på langt nær er mettet. Flere av utstillerne melder om stor pågang og godt salg gjennom hele messen, og synes det er en god arena både for å selge båter og utstyr, samt for å markedsføre butikken.

– Vi lanserte to nyheter her på messen og har hatt et kjemperesultat. Vi har solgt 30 Ibiza i løpet av Båter i Sjøen, sier Helge Duus i Ibiza Boats til Norboat.

– Vi har solgt oss tomme for flere av størrelsene av seiltøyet i løpet av uken, supplerer butikksjef for Best Marin Oslo, Dag Magnus Sørensen.

Giramar hadde egen brygge under årets messe. De bruker Båter i sjøen som et utstillingsvindu og forventer nå økt salg i etterkant.

– Messen på Aker Brygge er kanskje den viktigste arenaen for oss og er spesielt viktig for å komme lenger i salgsprosessene. Det blir definitivt flere kontrakter etter messen, sier Harald Korn i Giramar. 

Selger båter

Vi er her for å viser frem og ikke minst selge båter sier Oda Lotte Heitmann. Og det har vi gjort. Våre premierevisninger her på messen har blitt godt mottatt av båtfolket.

Team Viknes stiller full range midt i hovedstaden. Vi møter mange tilreisende her og messens plassering er fenomenal. Etter messen legger vi ut på en ti dages konvoi mot Egersund forteller teamet.