Båtbransjen 2019

NORGE: Lars-Erik Solvang og Claes Eliasson har jobbet hardt for å fronte Bavaria i Norge de siste årene.
NORGE: Lars-Erik Solvang og Claes Eliasson har jobbet hardt for å fronte Bavaria i Norge de siste årene.

Bavaria vil presse priser igjen

Tyske Bavarias nye eiere vender tilbake til start når de ønsker å gi båtfolket mer båt for pengene.

Publisert

Bavaria Båt Norge har de to siste årene solgt båter for nær 70 millioner kroner hvert år. I fjor ble det nesten ni millioner kroner i pluss på driften, mens resultatet året før landet på hele ti millioner.

Med driftsmarginer opp mot 15 prosent er Bavaria Norge blant landets mest lønnsomme båtimportører, men den tyske produsenten har ikke gjort det like bra. I fjor vår måtte Bavaria Yachtbau søke rettslig vern mot kreditorene, og selskapet ble satt under offentlig administrasjon. I fjor høst kjøpte Capital Management-Partners (CPM) Bavaria Yachtbau, og satte i gang med å omstrukturere virksomheten.

Eier av Bavaria Båt Norge, Lars Erik Solvang, er svært fornøyd med de nye eierne og tiltakene som de har iverksatt.

–Filosofien i dag er den samme som i sin tid skapte grunnlaget for Bavaria, og målet er å gi kundene mer båt for pengene. Fabrikken vil ikke sette opp prisene neste år. De kommer med to nye modeller på Boot i Düsseldorf i januar, men modellspekteret er vesentlig slanket fra tidligere, sier Solvang til Båtliv.

Han tror ikke at de nye modellene vil bidra til økte inntekter for ham neste år. Det er først i 2021 at han vil få nok nye båter å selge. Solvang sier at han opererer med halvårsterminer når det gjelder valuta, og er dermed ikke så opptatt av kortsiktige svingninger i valutamarkedet.

Se liste her som viser økonomien til 39 båtimportører (for abonnenter)

Savner du noen på listen? Kom gjerne med tips til [email protected]