Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Baug som fjærer

Alunaut 750 er bygget for å gå mykt og tørt i sjøen.

Publisert

Hanseboot, Hamburg

Når du inspiserer Alunaut 750 CC på Hanseboot i Hamburg kan du ikke unngå å legge merke til baugen. Baugen er rett og skarp under vannlinjen med chine helt frem, og butt i fronten over vannlinjen. Den minner om en Goldfish.

Designer Øystein Jaer bekrefter familielikheten. Denne typen baug bygger på konstruksjoner fra italienske Wally, som har vist seg å skjære sjøen på en spesielt myk måte. Vinkelen demper bevegelsen når båten kjører inn i en sjø.

Med 300 hk Suzuki på hekken gjør Alunaut 750 CC 45 knop. Båtbygger Mark Muru sier at han testet båten i krapp sjø utenfor Estland. Han kjørte med sjøene med fullt pådrag. Bare en gang fikk han sjø over dekk, forteller han til Båtliv.

Alunaut 750 fåes i åpen versjon eller med styrhus, for dem som ønsker det. Båtene er så nye at det ikke er laget noen hjemmeside med presentasjon ennå, men de har vært omtalt på facebooksidene til båtbyggerne, og de første bestillingene er allerede på plass.

Jaer sier at proffmarkedet er interessant for denne båten, og han utelukker ikke at politi eller redningsselskap kan komme på kundelisten. Båtene er bygget i fire millimeter aluminiumsplater med helsveis.

Øystein Jaer har designet den nye politibåten i Oslo, som snart skal sjøsettes. Også denne er bygget i aluminium.

– Aluminium er et fantastisk materiale for båt så lenge man vet hva man driver med. Man bygger ikke flymaskiner i plast for å si det slik. Aluminium er lett og sterkt og krever lite vedlikehold. Med tanke på miljøet er det også et poeng at båtene er gjennvinnbare, sier Jaer til Båtliv.