Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nord-Norge: Vokser til himmels

TROMSØ: Biltrend i Tromsø har Skandinaviasstørste motorvarehus. Men kanskje må de døpefirmanavnet om til Båttrend?

Publisert Sist oppdatert

–Ja, nå selger vi flere båter enn biler, forteller daglig leder, Per Molund.

Men slik har det ikke alltid vært. Så langt derifra.

I begynnelsen holdt bedriften til på selve Tromsøya, hvor oppstarten av et Yamaha-senter utelukkende skyldtes det faktum at Molund ville selge snøscootere.

– Med det konseptet fulgte det også med påhengsmotorer og båter, forklarer han. Og dette ga fødselen til en maritim geskjeft. Året var 2003.

Nær ved å slutte

– Vi skulle egentlig utvide våre gamle lokaler på øya. Men på den tiden skulle det jo bli OL, så det fikk vi ikke lov til, smiler han.

Dermed ble det investert i ei tomt på 24 mål i Tromsdalen, tvers overs sundet. Det har igjen resultert i et bygg med 8800 kvadratmeter til disposisjon.

– Dette er Skandinavias største motorvarehus, opplyser Molund, uten blygsel.

På et tidlig stadium var han nær ved å avslutte hele båtgeskjeften og bare konsentrere seg om bilsalget.

Men i dag er den forhenværende forsikringsselgeren oppriktig glad for at han beholdt det maritime elementet i driften.

Salg på minuttet

Han tar oss med rundt i det enorme bygget, hvor Biltrend flyttet inn 1. september 2008.

– Store varehus, det har vi tro på. Bare se på handelen ellers, folk vil ha store sentra. Og hit kommer både unger og besteforeldre, forteller Molund.

I dette bygget befinner det seg et varelager til en verdi av 52 millioner. Ikke tilfeldig. For den usedvanlig omgjengelige sjefen er klar i sin forretningsfilosofi.

– Når folk kommer til butikken, må vi kunne selge der og da, slår han fast.

I fjor omsatte Biltrend for 60 millioner kroner, og da snakker vi utelukkende om båtdelen av driften.

Forsiktige optimister

Også Maritim Center i Tromsø ser lyst på kommende båtsesong.

Fjoråret var en positiv opplevelse, rent salgs-messig.

– Vi har lagt bak oss et bra år, ja, og er forsiktige optimister med tanke på 2012, sier daglig leder, Asle Olaussen.

Der i gården er det ingen tvil om hva som selger best.

– De siste årenes konsept med hus og stort, åpent dekk, det er det folk vil ha, slår Olaussen fast.

Og det er han egentlig litt forbauset over.

– Ja, med tanke på den fantastiske sommeren vi hadde i fjor, skulle man tro at det ville gå mer av de åpne båtene, sier han. Men det gjorde det altså ikke.

I stedet er det styrhusbåtene fra Askeladden, Quicksilver og ikke minst Benetau som topper salgslistene hos Maritim Center.

– For 2012 sin del forventer vi oss mye av de nye Askeladden P80 og Quicksilver 705, avslutter Olaussen.